- 2. pol. 17. stol., 18. stol.
- snaha o napodobení antického umění
- rozvoj racionalistické filosofie – přístup ke světu z pozice rozumu.
- zrodil se a svého vrcholu dosáhl ve Francii za vlády Ludvíka XIV.
- smysl umění v napodobování přírody
Vytvořena přesná pravidla umělecké tvorby, rozdělena na žánry:
1) vysoké – óda, epos, tragedie – vznešené náměty
2) nízké – bajky, satira, komedie – náměty života nižších lidí
§ žánry se nesměli mezi sebou mísit.
Drama – nutno zachovávat jednotu místa, času, děje.
Moliér Jean Baptiste Poquetin – herec, režisér, autor her, 2 typy her
hl. osnova – improvizace herců
Tartuffe
Zdravý, nemocný – hypochondr, který kvůli lékařské péči zdarma, neváhá provdat svou dceru za přihlouplého lékařova synovce.
Láska lékařem – dřevorubec bije svoji dceru, ta se mu pomstí, že ho královým služebníkům vydává za zázračného lékaře, který se k tomu přizná jedině, když je bit. Tak je zbit a zázračně vyléčí královskou dceru tím že si má vzít svého milého.
Lakomec – lakotník miluje více peníze než své děti, kterým vybere bohaté, ale staré protějšky, pak se, ale ukáže, že původní protějšky sou ztracené děti bohatého kupce, tak sňatek povolí.
Měšťak, šlechticem
Don Juan
Svatba z donucení
Škola mužů
Škola žen
Obtížní lidé
Pierre Corneille – řešeny otázky, přednosti morálních vyšších zájmů před ostatními.
Cid – láska mezi mladými lidmi skolí roztržku mezi jejich otci, ale láska vítězí nad nenávistí.
Baroko
sloh – krajinomalby, portréty, zátiší, plnější oblejší tvary ve stavebnictví.
Žádné komentáře:
Okomentovat