Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Administrativní styl, úřední korespondence

- styl jednací, zaměření na sdělení faktů, na ovlivnění adresáta
- forma – převážně písemná
- znaky:
- schematičnost, stereotypnost (snaha získat jednotné a přesné údaje)
- anonymita autora i adresáta
- náročnost na dodržování norem v oblasti věcné i formální (správnost, úplnost, účelnost formulací)
- věcná výstižnost – pro rychlé zpracování
- předtištěné formuláře se vyplňují heslovitě
- jazyk
- zcela neutrální jazykové prostředky (bez citového zabarvení)
- termíny, názvy --> jednoznačnost
- zhuštěné vyjádření (vyšší frekvence jmen a jmenných konstrukcí)
- zkratky a zkratková slova
- ustálené formulace, obraty
- několikanásobné větné členy, pasivní slovesné tvary

úřední dopis
- prostředek písemného styku s úřady nebo prostředek styku mezi podniky, institucemi
- ustálené formulace úvodu, závěru; střední část stručně, jasně, věcně formulována
- obvyklá forma:
1. záhlaví:
vlevo nahoře adresa odesílatele, pod ní adresát (adresát může být i vpravo – pro obálky s okénkem)
Věc – tj. obsah žádosti
Číslo jednací
Místo a datum
2. vlastní text: vyjádření slovesnou větou, zdůvodnění
3. závěr: poděkování za kladné vyřízení, pozdrav, čitelný podpis, adresa (razítko)

Žádné komentáře:

Okomentovat