Největší databáze studijních materiálů pro střední a vysoké školy.
Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).
Adaptační potíže DOSPÍVAJÍCÍCH a přehled duševních nemocí
Dospívání vyžaduje dobrou fyzickou i psychickou kondici nejen dospívajících, ale i jejich vychovatelů. Nepřipravený subjekt, oslabená nervová soustava a přemíra zátěžových momentů vyvolávají nezřídka nejrůznější adaptační potíže až nemoci. Projevy dospívajících můžeme charakterizovat jako:a) Běžné (v dospívání „fázově typické odchylky“): např. disproporce vývoje jak jednotivých funkcí, tak celkově, projevující se krátce či dlouhodoběji, labilita, ambivalentní emoce, afekty, "eruptivnost" bez hloubky, citová nákaza, intenzivní reakce neůměrné síle a významu podnětů ./paradoxní fáze/, introvertovanost aj. b) Nápadnější: zkratkovité jednání, rvačky, lži, pomluvy, hysterické projevy, "psychopatizace" aj.c) Společensky nežádoucí: záškoláctví, dissociální chování (krádeže, podvody, přepadení, příživnictví, sexuální delikty, výtržnictví aj.).d) Škodlivé: delikvence (Právní /ne psychologická/ kategorie - hranice již 12-14 let. Psychické faktory: nižší IQ, citová nezralost, „falešné hrdinství“, ztížení interiorizace norem, nízká sebekontrola aj. s řadou podporujících okolností.), toxikomanie (Problém /ne psychiatrický/, ale osobnosti, sociálního prostředí a společnosti. Předchází ji zpravidla dlouhodobé chyby výchovného stylu /bezodkladné plnění přání, vysoké kapesné, nepřiměřená ochrana, tolerance raného kouření a užívání alkoholu atp./, spojené s přehlížením specifických odchylek vývoje osobnosti /nezdrženlivosti, poživačnosti aj./. Terapie spočívá v sebepoznání, sebeutváření, začlenění a zvládání.), antisociální chování, sebevraždy, signály psychoz. Rozlišujeme čtyři stupně míry zátěže:I.Běžná (zvládnutelné snadno pomocí již osvojených dovedností a návyků).II. Zvýšená (nové situace a problémy umožňující konstruktivní řešení jsou "kladným podnětem vývoje").III. Hraniční (vyžadující již mimořádné vypětí, ohrožující imaginativně-emotivní stabilitu a provokující často užití obraných mechanizmů).00IV. Extrémní (je typem zátěže kterou již jedinec nezvládá a podléhá).I. ADAPTAČNÍ POTÍŽE (nepřizpůsobené projevy, maladaptace ) Obvyklou příčinou jsou frustrace vyvolané bloky vnitřními (např. z nesprávného odhadu sil, nízké sebedůvěry atp.) i vnějšími příčinami („mnoho chtějí a málo mohou“ ). Vzniklá tenze (duševní napětí), při překročení frustrační tolerance (individuální míry odolnosti) vyvolává maladaptace (společensky nepřiléhavý projev):a/ Únik, odvracení od problémů, pasivní konzumace zábavy, zúžené zájmy, samota, denní snění, sebeukájení, snížení schopnosti komunikace a spolupráce, fixace vývoje (toulavost, útěky z domova, absence, fluktuace, chození za školu, sebevraždy aj. ). V touze po „vyžití“ místo aktivního životního projevu až skluz k alkoholizmu, narkomanii atp. b/ Sebeidealizace ochrana pozitivního sebehodnocení vytvářením neskutečně ideálního obrazu sebe, vč. nadřazování sebe a podceňování jiných atp. - namísto trpělivého sebezdokonalování. Problémy z nemožnosti spolupráce, nedostatečného odhadu sil atp. V případě nahlédnutí reality může dojít až k programovému zvratu cílů a hodnot (nespolehlivost, bezcharakternost aj.). c/ Konformita je „cestou k zachování klidu“ a duševní rovnováhy podřizováním se společenksým a skupinovým (stranickým) tlakům, snahou „nevybočit“, neupozorňovat na sebe atp. Extrémním protikladem je pak cynická necitlivost části dospívajících k bežným sociálním ohledům pojímaným jako „slepá konvence“ (od nepouštění starších sednout až po graffiti). Pomoc je v orientaci na „širší kulturní vzorce“, rozšiřování zájmů a autokultivaci. d/ Agresivita jako „adaptace útokem“ mívá i řadu nenápadných forem (pomluvy, ironie, vtipy atp.), projevuje se také „chronickou soutěživostí“ (hypertrofie konkurence nad spoluprací) , či „přesunutou agresí“ (redukce tenze vzniklé za jiných okolností napadáním slabších) atp. Pomoc ve vedení k „ventilaci“ tenze do společensky přijatelných aktivit (sport, fyzická práce aj. aktivní hobby ). II. PSYCHOPATOLOGIE DOSPÍVÁNÍ a/ PSYCHICKĚ PORUCHY PUBESCENTŮ mohou být způsobeny vnitřními biologickými či vnějšími vleklými a intenzívními nepříznivými vlivy. Někteří dospívající nejsou schopni překonat četné záludnosti tohoto věku, je pak na vychovatelích aby jim co nejúčinněji pomohli. Psychopatologické jevy mohou mít přímý i sekundární vliv na celkový rozvoj osobnosti, přesáhnou-li však určité meze mohou být signálem vážnějších duševních nemocí.Poruchy dílčích POZNÁVACÍCH SCHOPNOSTÍ a jejich vnější projevy vyskytující se v počátcích dospívání. (vady smyslových analyzátorů, nedostatky vnímání, pozornosti a paměti, iluze prožitého, vzpomínkový klam, porucha vybavování, lhavost bájivá, ulpívání na podružných detailech, jalové mudrování, bludy a halucinace /okamžitě vyšetřit/, zpomalení, ulpívání či útlum myšlení atp.). Dlouhodobější nepříznivé vlivy společenského mikro- i makroklimatu, při oslabení biologickými změnami, mohou vyvolat nejrůznější EMOČNÍ POTÍŽE a navazující důsledky. Bez rozpoznání a pomoci bývají dále posilovány a sužovat (až ohrožovat) postižené i jejich okolí, proto je nelze přehlížet. (afektivní výbuchy, emoční labilita, úzkostné stavy, fobie -různé stupně "nepodloženého vtíravého strachu" ze situací či objektů jako prostor otevřených /agorafobie/ či uzavřených /klaustrofobie/ , výšek /hypsofobie/, školy, změny vzhledu /dysmorfofobie/, z červenání /ereutofobie/, pohledů skupiny lidí /sociální fobie/, zvířat, létání, krve, určitých jídel, nemocí atp. vyžadující zpravidla terapii, deprese (pocity stísněnosti, smutku a neštěstí), příznaky sociální tuposti a necitlivosti, poruchy "vyšších citů" atp.).Odchylky v KONATIVNÍ OBLASTI (tiky, koktavost aj. ) jsou dospívajícími zvlášť intenzivně prožívány a mohou vyvolávat vznik druhotných psychických poruch a narušovat tak zdravý vývoj osobnosti. Do této oblasti však patří i nejrůznější formy vybočení z běžného chování pubescenta (vztahově morální selhání, rané sexuální zkušenosti pod vlivem alkoholu, v souvislosti s drogami či nápodobou nevhodných vzorů atp.) by nemělo vychovatelům uniknout a měli by je sami, popř. za pomoci odborníků, již v zárodku adekvátně řešit b/ PSYCHICKĚ PORUCHY ADOLESCENTŮVrcholnou fázi dospívání obvykle charakterizují vyspělá a integrovaná východiska řídících mechanismů osobnosti. O to jsou pak projevy duševních poruch nápadnější a závažnější.V oblasti POZNÁVACÍCH FUNKCÍ zvláště se při vyloučení zneužívání návykových látek zpravidla již jedná o podezření na psychotické onemocnění (iluze a halucinace, poruchy struktury myšlenkových pochodů /myšlení nesouvislé, obsedantní, introvertní až autistické, zabíhavé, symbolické, ovládavé, anankastické, vztahovačné, symbolické aj./, zvláště myšlení obsedantní /spojené často s nutkavým jednáním a rituály/, nesouvislé /inkoherentní/ a autistické /bez kontaktu s realitou/ vyžadují psychiatrické vyšetření). Řada rušivých faktorů v rámci subjekt-objektové interakce může vyvolat nejrůznější poruchy EMOCIONALITY i s více či méně závažnými důsledky (přetrvávající emoční labilita a afektivní výbuchy, poruchy spánku z přepracování atp. , u méně odolných až ochromující úzkostné stavy, v tomto věku obzvlášť traumatizující noční pomočování, deprese endogenní i vnější faktory, doprovázené nezřídka tiky a koktavostí /balbuties/, kontakty omezující nejrůznější typy fobií, poruchy vyšších citů vedoucí k amorálnosti narušující společenské vztahy. KONATIVNÍ OBLAST bývá také narušována celou řadou problémů (vztahovačnost nápadně vysokých či malých, poukaz na obezitu může vyústit až k psychickému nechutenství /mentální anorexii - až organizmus ohrožující kachektizaci/, zvláště když ji předcházel zvýšený příjem potravy /bulimie/, u adolescentů lze pozorovat také simulaci /účelové zvětšování potíží/, či disimulaci /zapírání potíží/. ). III. DUŠEVNÍ NEMOCI a/ NEURÓZY (neurastenie, psychastenie, hysterie, noogenní neuróza aj.) jsou dnes zahrnovány do širší kategorie "neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy" (např. somatoformní poruchy/tělesné příznaky ve vazbě na deprese atp./, obsedantně kompulzivní poruchy /obsedantní myšlenky a. nutkavé úkony/, dissociativní poruchy ( transformace vytěsněných zážitků do různých symptomů/ aj.).b/ PSYCHOPATIE ("Podivíni a lidé nápadní." Mysliveček), označované dnes jako „specifické poruchy osobnosti a chování“, jsou vrozené odchylky od normálního vývoje osobnosti vykazující řadu typů (paranoidní - podezíravost zkreslující vnímání, schizoidní - uzavřanost a omezená afektivita, dissociální - bezohlednost a neodpovědnost, emočně nestabilní - impulzivní agrese, hysteriónská - teatrální strhávání pozornosti, anankastická - chladné puntíčkářství a paličatost, anxiózní - napětí a nejistota v kontaktu, závislá - nerozhodnost a podrobivost aj.). Do této kategorie jsou dále řazeny návykové a impulzívní poruchy (patologické hráčství, pyromanie, kleptomanie aj.), poruchy pohlavní identity (např. transsexualizmus, transvestitizmus atp.), poruchy sexuální preference (fetišizmus, exhibicionizmus, voyerství, pedofilie, sadomasochizmus aj. sexuální preference), psychické a behaviorální poruchy spojené se sexuálním vývojem a orientací (porucha sexuálního vyzrávání, orientace, vztahů aj.) atp. Diagnóza "specifické poruchy osobnosti", by se však u dosud nezralých osobností měla užívat jen velmi vyjimečně a dávat přednost spíše označení "disharmonická osobnost", popř. "nerovnoměrný vývoj osobnosti" s vyznačením narušených složek i možností kompenzace poruchy. Zvláště u dospívajících se totiž zpravidla jedná spíše o funkční nezralost a ztížené sociální učení, než psychopatii.c/ PSYCHÓZY ("Skuteční šílenci a blázni s bludy, halucinacemi a bez náhledu choroby". Mysliveček ) jsou nejzávažnější poruchy psychiky vedoucí k výrazným změnám v sociálním zařazení. Vykazují nestejný podíl dědičných dispozic a vlivů prostředí. Psychotické syndromy jsou:- SCHIZOFRENIE /schizo - rozštěpaní, phrené - duše, postižena zvl. „self-direction“ / - má řadu druhů: paranoidní schizofrenie /perzekuční bludy a vztahovačnost/, hebefrenní schizofrenie /v 15-25 letech změna afektivity - povrchnost, nepřiměřené, chichotání aj.), katatonní schizofrenie /výrazné psychomotorické poruchy - hyperkineze až stupor, živé halucinace/ a nediferencovaná schizofrenie aj.) je pro nevyhraněnost příznaků jako „prepsychotický stav“ v mládí označována jako prodromální fáze nespecifických příznaků /ztráta zájmů, vyhýbání se společnosti druhých, zanedbávání práce, vzrušivost a přecitlivělost/.- Další typy psychoz jsou SCHIZOAFEKTIVNÍ PORUCHY /střídavý několikatýdenní výskyt schizofrenních a afektivních příznaků/. Bývají typu manického /energie, činorodost, sebevědomí, velikášské myšlenky, ztráta zábran až agresivita atp./, depresivního /zvýšená únavnost, celkové ochabnutí, zpomalení, ztráta zájmů, pocity viny až suicidální myšlenky aj./ či smíšeného.Schizoafektivní poruchy jsou v dětství dosti řídké, v pubescenci pak bývá v popředí syndrom depresivní fáze. Psychotické syndromy /stavy strachu, deprese ale i halucinace/ se mohou vyskytnout i v průběhu infekčních onemocnění. Vedle toho se lze od pozdního dětství setkat s afektivními poruchami /manické, depresivní, i bipolární/ bez bludů, halucinací či jiného narušení normálních aktivit.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat