Největší databáze studijních materiálů pro střední a vysoké školy.
Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).
Charakteristika a dopad obvyklých forem VÝCHOVY
Dospívání je období mimořádně senzitivní až traumatizující a představuje značný nápor na dospívající i dospělé. Není divu, že dochází k výchovným chybám a omylům, ty pak mohou poznamenat dospívajícího na celý další život. Je třeba si dobře uvědomit zvláště škodlivost dvou nejrozšířenějších krajností. Některé výchovné koncepce doporučují, aby se problémy dospívajících chápaly jen jako lehké dlouhodobé "onemocnění", není prý radno příliš zasahovat, protože potíže časem pominou samy.Laissez faire (nechte to plavat) je přístup vyznačující se minimálními nároky i kontrolou. Pasivní očekávání, že se "v bolestech" sama zformuje nová, stabilnější a zralejší osobnost, až dospívající "nalezne sám sebe", nepřináší z žádného hlediska (výchovy, výuky ani rozvoje osobnosti) dobré výsledky. Neaktivizuje kvantitativní ani kvalitativní stránky výkonnosti. Ústupnost, trpělivost, přijímaní všech nápadů dospívajících se snahou vyhovět všem jejich nárokům atp. je ale nejčastěji důsledek bezradnosti a orientace jen na vnější projevy (zvraty v emocích, náladách, názorech a chování).Nežádoucí projevy mladistvých nelze přehlížet, avšak ani přísně či neuváženě (zpravidla v afektu) trestat, ale snažit se příčinám krizí i konfliktů porozumět, uvážlivě volit vlastní reakce a předvídat jejich následky.B. AUTORITATIVNOST Vedle toho jsou vychovatelé, kteří jsou přesvědčeni, že dospívající lze zvládnout jedině přísností, pevným režimem a stálým zaměstnáváním. Autorita neustále kritizující, napomínající a nařizující a vyžadující nekompromisní poslušnost však vyvolává nejen neurotizující atmosféru, afektivní tenzi, ale také odpor, revoltu, vzdorovitost, nerespektování příkazů a zákazů, hádky, osočování, popř. závislost, konformitu, taktizování, sklon k podvádění, aj. formy obrany. Trestné sankce, dávají navíc určitým aktivitám až příchuť "zakázaného ovoce". Přísně vedení reagují spíše pod vlivem "strachu" a ne střízlivého hodnocení "Výchovná opatření" s převahou negativního podmiňování a nadřazenosti (funkční, odborné či věkové) nepodněcují také rozvoj zájmů a samostatné tvořivosti.Dospívající navíc těžko snáší ironii i každou jinou formu zesměšňování, zvláště před svědky. Je proto dobré osvojit si určité zásady kritiky: Varovat se afektivní kritiky, formu zvážit, individualisovat a zvolit vhodný čas, okolnosti i podmínky získávající k nápravě (ne obraně). Potřebu obraných reakcí snižuje také „komplexní zhodnocení osobnosti“, včetně jejich dobrých stránek a ty na začátku zdůraznit. Nepovyšovat se a neurážet. Kritizovat vždy konkrétně, ne obecně. Nikdy nenapadat "osobnost" ("Jsi nedbalý!" zní jinak než "Zanedbal jsi to a to ..".). Součástí konstruktivní kritiky musí být také náznak nápravy. Dospívající jsou sice schopni se "flákat" a projevovat nezodpovědnost, vedle toho však i plnohodnotný výkon, soustředění a vědomí povinnosti, avčšak jen když se je podaří zaujmout a získat. Optimálnější formou výchovné práce je proto snaha o lidský přístup, spojený spíše s kladným podmiňováním.C. OPTIMÁLNÍ PŘÍSTUP Úkolem vychovy je nenásilně napomáhat formování celé osobnosti (ne"mrkev anebo hůl“). Výchovná i vzdělávací práce musí navazovat na přirozené poznávací potřeby, obecnou touhu dospívajících po informacích i jejich tendence .k sebereflexi a sebeuplatnění. Obecně lze doporučit kladení jasných požadavků a rozumných pravidel, formulovaných s láskou, bez afektů a důsledně uplatňovaných. Laskavá přísnost brání vytváření odstupu i bariér.1/ VÝCHOVA: Účinnou „autoritou“ je zvláště vlastní příklad založený na osobních kvalitách tj. vzdělanosti, moudrosti, rozvaze, humoru a ochotě pomoci. Taktně hodnotit a reagovat přiměřeně, využívat zvláště "sokratvskou metodu" a rozpoznat pravou chvíl.k přirozené a neformální pomoci, dokud to jde. Přiměřenými nároky a povzbuzujícím přístupem je optimální vést k žádoucímu výkonu.2/ VZDĚLÁVÁNÍ: Přtažlivost oboru závisí nejen na náplni, mistrovské prezentaci a praktické využitelnosti, ale i možnost vlastní tvořivosti a sebeuplatnění je velkou motivační silou (povzbuzovat např. otázkami:"Kdo přijde ještě na jiné řešení?" atp.). Dospívající jsou zvýšeně vnímaví.na postoje učitele, kolektivu i společnosti jak ke studentům, tak k oboru. Práce učitele je neustálá práce na sobě. Sebekritičnost a sebepoznávání je podmínkou sebeovládání a to zase podmínkou ovládání jiných.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat