Největší databáze studijních materiálů pro střední a vysoké školy.
Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).
Kvality IMAGINATIVNĚ-EMOTIVNÍCH funkcí v DOSPÍVÁNÍ
EMOCE (city) přes svoji „záhadnost a neuchopitelnost“ rozšiřují od počátku dospívání dále svůj rejstřík i jemnost podnětů a prožitků. Charakteristická labilita nálad, popř. i podíl negativistických projevů, díky postupnému vyhraňování a stabilizaci cílů i hodnot postupně přechází k vyšší integrovanosti a ovládanějšímu projevu. Pro svoji nezkušenost a impulzivitu však pubescenti často ještě zaujímají extrémní stanoviska v ostře protikladných kategoriích s často nepřiměřenými nároky. Dospívající bývají velmi citliví na neshody mezi slovy a činy ("co má být" a "co je" atp.). Svou roli v tom hraje také společenská realita, která při své složitosti není prosta rozporů. Pociťované neshody nutí k intenzivnějšímu vyjasňování situace a hledání příléhavějších kritérií hodnocení sebe i jiných.. Postupně se tak dospívající odklánějí od zjednodušených a strnule schematických východisek a formují si kultivovanější a pružnější osobní východiska sebeřízení.Dospívající bývají již schopni mnohé kategorie a jevy správně verbálně vymezit, sama rozumová úroveň však nijak nezaručuje přiměřenost prožitků i jednání. Kulturní zájmy napomáhají k žádoucí vyváženosti rozumových a citových stránek osobnosti. Převaha racionality by omezila citlivost k podnětům umělecké komunikace a rozvoji společenského citu. Adolescence je obdobím intenzivního ujasňování a uvědomování si vlastní struktury hodnot - jako obecnějších aspektů osobně přítažlivých cílů i zájmů („cílem“ je např. sportovat /“co“/, „hodnotou“ je upevňování zdraví /“proč“/). Reálné usilování a konání by tedy již mělo být v souladu s celkovou orientací osobnosti, jejím zformovaným a stabilizovaným hodnotovým vědomím. Charakter - jako vnější výraz dosažené úrovně mravního vědomí, pak spoluurčuje i volbu cest a prostředků k dosahování cílůV závislosti na kvalitě a šíři zájmů a úsilí o autokultivaci je rozvíjena citlivost emotivity, usměrňovány formy abreakce a propracovávány nejvyšších integrační útvary osobnosti (vzdělanost, moudrost, charakter). Teprve dospělá a integrovaná osobnost s nadhledem a životní moudrosti, je schopna "jednat s ohledem na sociální důsledky svého projevu pro sebe i pro druhé". Přijaté mravní principy se odráží v individuální síle "svědomí".JÁSTVÍ představuje strukturu a organizaci složek Já, je to komplexní útvar, zahrnující aspekt 1) poznávací, 2) emocionální i 3) snahový. Funkce všech složek Já vykazují v průběhu dospívání těsnou souvislost a dynamickou zpětnou vazbu sloužící vzájemné vyváženosti a harmonizaci. Zralé Jáství pak určuje soulad "kognitivně-afektivní konzistence" a tím i akceschopnost a celkovou vnitřní vyrovnanost osobnosti.1. KOGNITIVNÍ SLOŽKY JÁ reprezentují jak a) postupným sebeuvědomováním se rozvíjející „zážitek sebe“ jako samostatné jednotky v prostředí a protipól vnější reality v „subjekt-objektové interakci“ („Tichý divák v nás!“ Mahariši ), tak b) v procesu sebepoznávání vznikající více či méně adekvátní systém představ o vlastní osobité struktuřa schopností a vlastností, tedy o „způsobilosti“ tvořící předpoklady k výkonu v různých činnostech.a) Sebuvědomování (Jsem) se vyvíjí již od nejranějších stadií (kde je podporováno zkušenostmi z experimentace, rozšiřováním schopnosti komunikace, záměrností pohybů atp.). Již kojenec se poznává v zrcadle, batole se začíná označovat „Já“ atp. V dospívání pak představuje vědomí Já řídící činitel sebeovládání („Kapitán na velitelském můstku našeho organizmu“ Říčan), předmět sebevýchovy a projevuje se prosazováním osobní autonomie. /Podle Jamese je Já nejen „tokem subjektivního sebezažívání", ale zahrnuje i širší komplex duševních schopnosti, sociálních rolí a materiálních objektů (dům, auto atp.)./b) Sebepoznávání (Jaký jsem?) spočívá v poznávání sebe jako objektu sebepozorování. V tomto procesu „Já-subjekt“ (autentické sebezažívání) a "Já-objekt" (neosobní náhled na sebe) permanentně fluktuují a „vzájemným dialogem“ probíhá sebepoznávání, sebeřízení i sebehodnocení. /Uvědomte si rozdíl mezi „introvertovaností“ - jako osobnostním rysem, „introspekcí“ - jako procesem sebepozorování, a pociťováním sebe sama - jako „středu pozornosti“/. Sebepopis je pouhou odpovědí na otázku „Kdo jsem Já?„ (hoch, žák, fotograf, ateista), kdežto skutečné sebepoznávání řeší otázku „Jaký jsem?„ (zrzavý, chytrý, závistivý). Dospívající si zpočátku všímají jen povrchních a nápadných znaků než proniknou k podstatnejším vlastnostem osobnosti. Vždy je třeba se varovat nebezpečí sebeklamu. K dosažení objektivnějších charakteristik a reálnějšího odhadu způsobilosti napomáhá pravidelná severeflexe (periodická rekapitulace vlastního chování zvl. konfliktů, upřímné zhodnocení vlastního podílu, zvážení optimálních způsobů řešení a jejich následná aplikace v praxi). Tímto způsobem přechází postupně „sebepoznávání“ k sebeovládání a sebekontrole (kdy člověk dřív než něco udělá zváží možné následky), tedy i sebevýchově. 2. AFEKTIVNÍ SLOŽKY JÁ, ve kterých je Já zažíváno jako „ochraňovaná hodnota“, jsou spojovány se snahou subjektu formovat, stabilizovat či měnit zaměření a charakter takových duševních útvarů osobnosti jako jsou sebepojetí a sebehodnocení. a) Sebepojetí (Jaký se mi líbí být) je více či méně propracované a ucelené imaginativní "jádro subjektivity", je to představa (egoidentita, egokoncepce) „Jak chci působit na jiné“, která se ve své nejvyspělejší podobě stává relativně stabilním východiskem osobité orientace i projevů osobnosti. V egoidentitě mohou převládat hlediska 1) „sociální identity“ .(„fasádové Já“, socializovaná identifikace se společensky žádoucími vzory), nebo spíše 2) „osobní identity“ („introspektivní Já“ formované subjektem v rámci vnitřní racionálně-emocionální součinnosti). Sebepojetí může zůstat i fixováno na některé méně vyspělé úrovni, optimálně však probíhá vývoj sebepojetí od difuzní totožnosti (bez jednotného sebepojetí), přes stadium "předurčenosti" (nesamostatné přebírání hledisek sebeřízení), krizi identity (hledání a tápání, které akceleruje proces samostného sebeurčení), až po úroveň zralé totožnosti, přecházejí přímo do odpovědného uplatňování přijatých hledisek. b) Sebehodnocení může buď stenizovat, nebo naopak až ochromovat. Zakomplexovaný člověk nevyužívá své skutečné možnosti. ("Se sebedůvěrou jedince, zanikají i jeho schopnosti."). Existuje sebehodnocení dílčí (profesní, studijní, mocenské, ekonomické, estetické aj.) a celkové (obecná hodnota, jakou si jedinec přisuzuje). Vývoj sebehodnocení bývá důsledkem a) sociálního učení (vliv rodiny, školy, zájmových skupin atp.), b) srovnáváním s vlastními požadavky na sebe (samostatné posuzování dosahovaných výsledků, "supercenzor", potřeba přiměřené rovnováhy sebekontroly a spontánnosti, nebezpečí fixace „falešné druhé přirozenosti“ ), c) primárnější charakteristiky osobnosti (extraverze, stabilita, samostatnost, originalita aj.) působící bez ohledu na vnější.okolnosti. Sebehodnocení vykazuje: 1) potřebu sebeúcty a 2) tendenci ke stabilitě (a to paradoxně i v případě negativního). Dopad dílčích neúspěchů závisí na osobní významnosti, tedy „centrálnosti postavení„ dané oblastiv hierarchii osobních cílů a hodnot. K ochraně sebeúcty bývají neadekvátně uplatňovány „obrané mechanizmy“ (kompenzace, kauzální atribuce, racionalizace aj.). Frustrace a neúspěch sebevědomého člověka zpravidla aktivizuje, protože věří, že nedostatky překoná. K životní spokojenosti přispívá spíše nesoulad reálného a ideálního Já (cíle na horní hranici možností). Aspirace a životní spokojenost jsou relativně stabilními charakteridstikami osobnosti, které s věkem neklesají - dochází jen k přesunu zájmů na ego-angažované oblasti. 3. KONATIVNÍ SLOŽKY JÁ (Já chci! ) představují „velín vůle“ a zahrnují snahu po seberozvíjení a sebeuplatnění. Z tohoto aspektu se Já jeví jako „rozvíjená hodnota“. Sebeuskutečňování v humanistické psychologii považováno za „nejvyšší cíl života“ (komplex potřeb růstu), spolu s úsilím o „pregnantnost“ (účinnost, integraci, nezávislost ), včetně respektu k jeho jedinečnosti. a) Sebeaktualizace (Co chci umět! ) slouží k rozšiřování vlastní disponovanosti (rozvoj vlastních potencialit) a kompetence (zvláště kvalifikace). Realizuje se vedle sebevzdělávání zvláště prostřednictvím individuálních zájmů (komplexní útvary zahrnující vždy znalosti, citový vztah i aktivní realizaci ). Rozlišujeme u nich míru stability, šířku, hloubku, konkrétnost či obecnost zaměření a vazbu na životní cíle. b) Seberealizace (Čím chci být) toto „profesionální Já“ představuje úsilí o naplnění možného sebeurčení v daných podmínkách. Stanovené cíle by měly optimálně respektovat vlastní způsobilost (schopnosti, vlastnosti a motivaci ), osobní aspirace a ambice (předpokladaný výkon a životní hodnoty) i situaci (možnosti poskytované daným prostředím). Možné sklouznutí do oblasti „neřestí“ je jen slepou uličkou a „iluzí sebeuskutečňování“. Vývoj seberealizace vyžaduje vědomí kontinuity (pro dítě je ještě 50 let nepředstavitelná doba) a plánovitost (klíčový ukazatel sociální vyspělosti). V dospívání, kdy vnější kontrola přechází na vnitřní, jsou častou náplní snivosti dospívajících představy o vlastní budoucnosti, tedy formování vlastních „nepudových životních projektů“. Optimální je důraz na tvořivost. ("Hodnotami motivované nesobecké sebeurčení maže hranice mezi vni.a vně!“ ). Dospívání směřuje k naplnění vývojových úkolů (láska: volba partnera a založení rodiny, práce: ukončení profesionální přípravy a dosažení ekonomické samostatnosti, hra: uvědomělé naplňování optimálního životního stylu i v oblasti mimopracovních aktivit). Po jistou dobu však mohou vedle sebe existovat i oblasti s nestejnou úrovní zralosti. VOLNÍ PROCESY představující vědomě cílesměrné jednání jsou výrazem celkové vyspělosti jedince. Ačkoliv jsou pubescenti schopni již plnohodnotného volního úsilí, nelze od nich ještě vždy a ve všem očekávat potřebnou odpovědnost. Jejich aktivita se opírá o dosaženou kvalitu motivace, danou, dosaženou úrovní imaginativně-emotivních a racionálně-kognitivních funkcí. V první fázi dospívání tak existují různé úrovně sebekontroly a kvality vůle vedle sebe. Nezkušenost a emotivita mohou dosud vést i k nerozvážným činům. Zvláště volbu povolání v tomto období ještě nezřídka ztěžuje nevyrovnanost a pubertální neklid. Dívky bývají sice adaptivnější, avšak v zájmech méně vyhraněné (mezilidské vztahy, pečovatelství či hudba). Kdežto hoši se již zpravidla specifičtěji zaměřují na různé technické, sportovní a jiné oblasti. Na představy přitažlivých ale dosažitelných cílů musí navazovat racionální propracovanost prostředků a po uvážlivém rozhodnutí probíhající volní jednání vyžaduje usilovné překonávání frustrací, potlačování rušivých motivů atp. Postupně vzníká a stabilizuje se osobitá struktura dílčích cílů, ovlivněná i aspiracemi.Potřebné sebeovládání a sebekontrola, jak dospívající záhy zjistí, však nespočívá jen ve "velkých rozhodnutích", ale také v mnoha neopomenutelných maličkostech. Zvládání těchto nároků je potřeba cvičit každodenně, především na méně příjemných aktivitách. Zdaleka ne všechny konflikty působí traumaticky - naopak, jsou často i významným podnětem pro usilovnější hledání lepších i přiměřenějších postupů. Zklamání a nespokojenost totiž může působit na psychické mechanizmy nejen depresivně, ale i mobilizačně. Bezproblémový vývoj by přinášel jen menší odolnost k frustracím, které jsou zcela přirozeným průvodním jevem života. Člověk by si měl vždy dokázat zorganizovat svůj čas tak, aby zvládl učení, domácí práce, své záliby i odlehčení formou zábavy s kamarády. To je totiž jediná cesta k uchování duševního zdraví, ochrana před nervovým vyčerpáním i k udržení pocitu uspokojení a naplněnosti života. Chování adolescentů působí již dojmem větší jistoty. Zvyšujícím se tlakem vývojových úkolů vzrůstá také váha a prestiž odborného vzdělávání a profesionální přípravy. Prodlužující se perspektiva životních projektů vyžaduje stále dlouhodobější časový plán, rozpracovávání vzdálenějších cílů na dílčí a jejich rozfázovávání na jednotlivé úkony. Kvalita plánovitosti je jedním z nejvýznamnějších kriterií sociální vyspělosti. Dospívající se však vedle své budoucnosti začínají také stále více zajímat o otázky smyslu života, své zařazení ve společnosti, světě atp. Vzniká tak u nich postupně hierarchie životních hodnot. Na základě dosažené úrovně, harmonie i orientace této základny „komplexních východisek osobní orientace“ a jejich dlouhodobým naplňováním dospívající spoluutváří vlastní životní styl i úděl.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat