inteligence 
 - je obecná - obecná schopnost řešit problémy a začíná se vyvíjet specifická ‚ která           umožňuje orientaci ve speciálních problémech - souvisí s oblastí rozvojem zájmů 
 - je nutno podněcovat 
 - se dělí na tu která směřuje k a) humanitním vědám a b) přírodním a technickým   vědám -jsou rozděleny v různých poměrech 
řeč 
 - člověk má v tomto období největší výřečnost až ukecanost 
 - mění se obsah komunikace, je závažnější, hlubší, tvořivější, intimnější 
 - začátky prodlužování vět a začíná se používat více abstraktních pojmů a poznatků,   používání vložených slov, superlativů 
sociální vztahy 
 - dochází k rozvoji všech vztahů, který byly v pubertě 
 - stále více zesiluje odpoutávání od rodičů a hledání intimního vztahu 
 - vztahy k vrstevníkům jsou nejméně kritické než k mladším či starším generacím 
 
specifické vývojové problémy dospívajících 
1.rozpor mezi fyzickou x sociální, psychickou zralostí 
 - mladiství je fyzicky plně vyvinut, ale psychicky a sociálně ještě ne - není schopen       řešit všechny problémy jako dospělý (citový neklid a bouře, kritičnost, pojetí své       vlastní osobnosti) 
2.rozpor mezi rolí a statutem 
 - každý člověk hraje v životě určité role 
 - statut: je jak nás společnost chápe mou roly, které určuje postavení ve     společnosti + soubor práv a povinnosti které k ni patří 
3.rozpor mezi hodnotami mladé a starší generace 
 - má představa o trávení víkendu je jiná, než mé mamky 
4.rozpor mezi hodnotami rodiny a vnější společnosti 
 - doma mě učily, že mám všude zdravit a v krámu mě prodavačka nepozdraví
Žádné komentáře:
Okomentovat