Myšlení 
- nejvyšší forma poznání 
- je založeno na postihování vztahů mezi předměty a jevy 
- je to zprostředkované poznání, je založené na vnímání a představování 
- výsledkem myšlení je myšlenka 
- podstatou myšlení je vykonávání tzv. myšlenkových operací - postupů, kterými 
 postihujeme vztahy mezi předměty a jevy 
základní myšlenkové operace: 
 - způsoby, jakými docházíme k novému poznatku 
 1) analýza a syntéza - spojují se s dalšími myšlenkovými operacemi 
 2) srovnávání - vychází z analýzy syntézy, na základě kterých srovnáváme     podobnost a rozdílnost předmětů a jevů 
 3) abstrakce vytyčování podstatných znaků, např. lavice deska 
 4) zobecňování vytyčování společných vlastností 
 5) indukce z jednotlivých případů udělám obecný závěr (ovoce sejí,jablko + hruška) 
 6) dedukce z obecnosti vydedukuji jednotlivý příklad 
 7) analogie vyvození závěru na základě podobnosti s jiným závěrem (bílý černý,    studený teplý) 
formy myšlení: 
1) pojmy obsah se dá definovat, nejjednodušší forma 
 definovat shromáždit základní vlastnosti pojmu (všechna slova) 
2) soud - vyjadřuje vztah, mezi dvěma pojmy (padá sníh, slunce svítí) 
3) úsudek postihování vztahů mezi soudy (slunce svítí, proto je teplo) 
vývoj myšlení: 
- členění životního cyklu + myšlení 
Jean Piaget / piažet/ 
 1) senzomorická fáze, kdy dochází k identifikaci (poznávání) objektu (0-2 roky),   vnímání + pohyb 
 2) předpojmová symbolika - 2-4 roky - období, kdy nechápe rozdíly mezi živou a   neživou přírodou, vše považuje za živé (oblíbená hračka -jíst, mluvit, spát) 
 3) názorné myšlení - 4-7 let - obsahuje chápání vztahů mezi jevy (ohmatat) 
 4) konkrétní operace - 7-l 1 let, všechny myšlenkové operace na konkrétní předměty 
 5) formální operace - spojeny s abstraktními pojmy + logické myšlení, převažující    typ myšlení
Žádné komentáře:
Okomentovat