Vnímání jako základní poznávací proces 
- nejjednodušší psychický proces, kterým poznáváme 
- je to smyslové poznání světa (čichové, zrakové, chuťové, sluchové, hmatové) 
vlastnosti vnímání: 
1) celistvost - nevnímáme jednu vlastnost předmětu, ale vnímáme ji jako celek 
2) výběrovost - z celého celku si vybereme jen to, co chceme 
3) zaměřenost - figura a pozadí 
 a) figura je vždy ohraničená, má určitý tvar X pozadí je neohraničené 
 b) F je určitá  X   P  je neurčité 
 c) F vystupuje a je výrazná X  P ustupuje a je nevýrazné 
 d) F na sebe strhává pozornost, je lépe zapamatovatelná 
4) apercepce - vliv minulé zkušenosti ve vnímání 
5) pregnantnost - i nedokonalý tvar jsme schopni vnímat jako určitý celek, na základě 
   minulé zkušenosti 
6) konstantnost vnímaných objektů - vnímáme ho stejně za každých podmínek 
druhy vnímání: 
1) vnímání tvaru a velikosti spojení několika analyzátorů (druhů vnímání), abychom mohli 
2) vnímat tvar a velikost (zrak, hmat) 
3) vnímání prostoru - potřebujeme zrakové a pohybové vnímání, sluch, hmat, zkušenosti 
4) vnímání hloubky zrak, pohybový orgán, sluchový analyzátor, zkušenost 
5) sociální vnímání - společenské vnímání, týká se lidí a situací, do kterých se dostáváme, je ovlivněno našimi zkušenostmi 
faktory ovlivňující soc.vnímání:
první dojem - určující pocit, který předurčuje následné jednání, na základě jedné vlastnosti hodnotím celou osobnost 
projekce vlastního názoru - své vlastnosti předpokládám u i druhých, ostatní vnímám zkresleně 
haló efekt - na základě předchozí informace 
nedostatek empatie (vcítění se) ovlivňuje vnímání druhého, člověk není schopen se vžít do situace druhého 
přílišné zevšeobecňování - není uznáván (např. je mladý, je hloupý) 
projekce - přisuzujeme druhým své vlastnosti a očekáváme stejné chování od druhých popularita vyvolává tendenci vnímat osobu lépe nebo hůře, než ve skutečnosti je ukvapený úsudek -je vyvolán většinou vlastní netrpělivostí 
stereotypy -jednání podle naučených vzorců chování postrádající pružnost 
faktor figury - pozadí ovlivňuje vnímání figury
Žádné komentáře:
Okomentovat