Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Obsah ekologické výchovy

3, Obsah EV:
-obsahem je systém cílevědomého působení, jež má vypěstovat smysl pro občanskou povinnost k životnímu prostředí, pocit vysoké morální odpovědnosti za jeho stav a starostlivý poměr k přírodě a jejím zdrojům
-směřuje k vnesení racionální preventivní zpětnovazební regulace do vztahu člověka k životnímu prostředí, k vyšší humanizaci člověka, k postupnému formování ekologické kultury člověka
-důležitý předpoklad k poznání, chápání a hodnocení vzájemných vztahů člověka a jeho prostředí a vztahů uvnitř prostředí představuje systém vědomostí; učitel předává poznatky o živé a neživé přírodě včetně informací o ekologických vztazích a možnostech a formách péče o životní prostředí
-je třeba osvojit si určité soubory dovedností a návyků, jež se formují v aktivní činnosti; tyto činnosti lze rozdělit do 2 skupin:
a) činnosti s převahou intelektuálních operací (např. pozorování a třídění jevů, vyvozování, operace determinující vzájemné chování lidí,...)
b) činnosti s převahou manuálních operací (např. udržování čistoty, pořádku, péče o zeleň, úprava okolí,...)
-ekologické aspekty v činnostech by se měly projevovat zvláště ukázněností ve vztahu k prostředí, respektováním předpisů a nařízení, tedy správních a právních nástrojů péče o životní prostředí
-aspekty EV:
•as. ekologizace:zvýraznění ekologických principů v myšlení a jednání
•as. biologizace:využití poznatků biologie (např. při racionálním čerpání přírodních zdrojů, využití odpadů, správné hospodaření v krajině,...)
•as. humanizace:zdůraznění celkového harmonického rozvoje lidské osobnosti, pochopení velikosti a mezí života, orientace na humanitu a další všelidské hodnoty, rozvíjení schopností vnímat krásu, poznávat sebe sama, usměrňování potřeb apod.
(V současnosti spatřujeme prioritu právě v této oblasti -v překonávání nevšímavosti, netolerance, znaků konzumní zaměřenosti života apod.)

EV má interdisciplinární charakter, neboť integruje vědecké poznatky o vzájemném působení přírody a společnosti.
Životní prostředí chápeme komplexně jako systém tvořený složkou přírodní, umělou (přetvořenou) a sociální:
a)Sféra vztahů "lidé - příroda"
1.lidé a abiosféra:kosmické faktory, abiotické geofaktory, geologicko-mineralogické, teritoriálně-morfologické, pedologické, hydrosferické, atmosferické
2.lidé a biosféra:vnější biotické faktory lidského organismu, rostliny, živočichové, vnitřní faktory lidského organismu
b)Sféra vztahů "lidé - produkty lidské aktivity"
-produkty lidské činnosti v oblasti zemědělství, průmyslu, lesnictví, stavebnictví, doprava a spojů, sféry zdravotnictví a školství, vědy, umění apod.
c)Sféra vztahů "lidé - lidé"
-sociální faktory: širší sociální prostředí, užší sociální prostředí
-osobnostní faktory: vztah k ostatním lidem i k sobě samému

Žádné komentáře:

Okomentovat