Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Waldorfská škola, Daltonská škola, Jenská škola

2.Waldorfská škola
První školu založil Rudolf Steiner pro děti továrních dělníků tabákové firmy Waldorf-Astoria. Základem koncepce je antroposofie, která sice není obsahem výuky, ale nezbytná je v přípravě učitelů. Z antroposofie vycházejí výchovné postupy, ale záleží na učiteli nebo učitelských sborech jak antroposofii chápou a jak s ní pracují. Škola bývá prezentována jako svobodná (volná), jednotná, koedukovaná, všeobecná. Jedná se o ucelený výchovný a vzdělávací systém, která má některá organizační i výchovná specifika -sedmiletá období pro nižší, střední i vyšší stupeň, dvanáctiletý program (s možností maturity), výuka v epochách podle rámcových osnov, předmět eurytmie, zvláštní postavení učitele ve třídě, řízení školy kolegiem učitelů, velký podíl rodičů na práci školy, žákovské forum, vlastní systém vzdělávání učitelů. Waldorfská škola je rozšířena po celém světě, v Brně je jedna mateřská a jedna základní škola tohoto typu (www.waldorf.cz).

3. Daltonská škola
Autorkou daltonské koncepce (název podle Massachusettského města Dalton) je Helen Parkhurstová. Do dnešního dne se vyvinula daltonská koncepce jako způsob organizace práce ve třídě nebo škole, respektující vlastní tempo dětí v učení, jejich volbu (z předložené nabídky témat) a možnost spolupracovat s ostatními spolužáky (svoboda, samostatnost, spolupráce). Podporuje iniciativu, dodržování dohodnutých dohod a pravidel, odpovědnost za vlastní práci nebo rozhodnutí. Samostatná práce i volnost se stimuluje pomocí instrukcí nebo zadání. Začleňuje se také vyučování skupinové a nevylučují se ani klasické vyučovací hodiny. Daltonská škola je nejvíce rozšířena v Holandsku. Informace o brněnských školách v Asociaci daltonských škol v ČR a Dalton International uvádí např. portál www.ceskaskola.cz.

4. Jenská škola
Autor Jenského plánu Peter Petersen koncipoval jenskou školu jako učení ve společenství. Zrušením ročníků se vytvářejí smíšené kmenové skupiny (nižší 1.-3. třída, střední 4.-6. třída, vyšší 7. a 8. třída, mladistvých 9.-10. třída), posilující různost a spolupráci mladších a starších dětí. Mezi organizační formy činnosti v jenském plánu patří práce v denních a týdenních plánech, v kruhu, v kurzech a volná práce. Uplatňují se metody rozhovoru, hry a slavnosti. Prostor třídy je vybaven jako "školní obývací pokoj", v němž kmenová skupina působí na vytváření nejzdravějších způsobů vzájemného působení a soužití věkově rozdílných dětí. Jenská škola je nejrozšířenější v Holandsku a Německu, v ČR jsou školy, které využívají prvků jenského plánu.

Žádné komentáře:

Okomentovat