Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

TRANSFERY, INTERFERENCE V PŘENOSU UČENÍ

TRANSFERY, INTERFERENCE V PŘENOSU UČENÍ
Rozlišujeme hlavně na pozitivní a negativní.
Pozitivní = transfer
a) Bilaterálně oboustranný
Spolupracují oči, uši, ruce, nohy, absolutní přenos mezi párovými orgány. Učíme se dovednosti. Problémy nastávání u nevyhraněné laterality.
b) Úzký (specifický)
Přenos látky osvojené na látku osvojovanou. Ale i naopak, za předpokladu, že obě mají velké množství identických prvků.
c) Všeobecný (nespecifický)
Přenos osvojeného na to, co si osvojujeme . Osvojovaná látka je vzdálená, od toho, co jsme si osvojili.
Důraz klademe na všeobecný rozhled, hledání souvislostí, schopnost řešit problémy, přenášení problémů, vytvoření všeobecného pravidla.
Základem pro transfer je latina (dle Komenského).

Někteří autoři dále rozlišují
d) Vertikální
Přenos učiva z nižšího ročníku do vyššího.
e) Horizontální
Přenos mezi jednotlivými předměty.
Negativní – interference
Záporný vliv osvojované na látky na osvojenou
a) Retroaktivní
b) Ekforický útlum (paměťový)
Doznívající procesy vzrušení utlumují nejen proces učení ale i reprodukční schopnost (okno při zkoušce).
c) Afektivní útlum
Čím víc stoupá aktivace, tím klesá schopnost reprodukce. Pro vyučující platí rada zachovat klid, změnit činnost.

Žádné komentáře:

Okomentovat