Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vzdělávací program Začít spolu (Step by Step)

9. Vzdělávací program Začít spolu (Step by Step)
Vzdělávací program Začít spolu je alternativní vzdělávací program s důrazem na individuální přístup k dítěti a partnerství školy s rodinou a okolní komunitou. V české republice se uplatňuje od r. 1994 v mateřských a od r. 1996 i v základních školách. Ve 24 zemích světa je program znám pod mezinárodním označením Step by Step.
Teoretický základ programu Začít spolu tvoří moderní pedagogické a psychologické poznatky spolu s osvědčenými vzdělávacími postupy z díla J. A. Komenského nebo také z období reformní pedagogiky. Využívá poznatků o výzkumu mozku z děl Piageta, Vygotského, Gardnera. Staví na konstruktivizmu a teorii kognitivně morálního vývoje dítěte. představuje pedagogický přístup, jehož základem je orientace na dítě, podporované rodinou a ta jesoučasně ve spojení se školou a okolní komunitou. Program, který je koncipován pro děti ve věku od 3 do 15 let, odpovídá současným požadavkům na výchovu a vzdělávání v Národním programu rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha), Standardu základního vzdělávání pro 1. stupeň ZŠ i Rámcovému vzdělávacímu programu pro MŠ i ZŠ.
Cílem programu je seznámit pedagogy s novými trendy v rámci alternativního vzdělávacího procesu se snahou o rozvoj jejich tvořivosti a týmové spolupráce navzájem i s rodiči dětí. Napomáhá vytvoření otevřené společnosti, má snahu zvyšovat kvalitu učení dětí a vzdělání učitelů, napomáhat vytvoření systému inkluzivního vzdělávání v ČR. (Inkluze znamená začlenění a v případě programu Začít spolu se jedná o inkluzivní vzdělávání všech dětí bez ohledu na jejich etnickou a náboženskou příslušnost, zdravotní postižení nebo specifické vzdělávací potřeby.)
Principy programu Začít spolu:
-podnětné prostředí, individuální přístup ke každému dítěti, integrované učení hrou a činnostmi, pozorování dětí a plánování činností, slovní hodnocení a sebehodnocení, inkluze a integrace dětí s individuálními a etnicky podmíněnými potřebami, aktivní účast rodičů, spolupráce s komunitou, multikulturní výchova a vzdělávání, profesní a osobnostní růst učitelů

Žádné komentáře:

Okomentovat