Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Pedagogická diagnostika, diagnostika školní třídy

8. Pedagogická diagnostika, diagnostika školní třídy. Autodiagnostika učitele. Sebereflexe jako zdroj profesionálního rozvoje učitele.

Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele:
- zamyšlení nad sebou, nad svou pedagogickou činností.- podměty ke zdokonalení práce.
Motivace k další "práci se sebou", k pedagogickému a psychologickému vzdělávání
- uvědomování si svých poznatků, zkušeností a prožitků z pedagogické činnosti, zejména k
řešení pedagogických situací - dochází k popisu, analýze, hodnocení, uspořádávání a
zobecňování vlastních pedagogických poznatků
- vnitřní dialog
- analytická interpretace pedagogických zkušeností učitele - srovnává nové a dřívější
zkušenosti

Předmět sebereflexe:
- zkušenosti, poznatky, prožitky
- může zasahovat i hlubší "vrstvy" osobnosti učitele
- učitelovo pojetí výuky - obecná strategie pro jednání a myšlení, diskuse se zkušenějším
kolegou, semináře

Potřeba sebereflexe:
1. setkání s problémovou pedagogickou situací, kterou musí řešit
2. bilancuje výsledky své pedagogické činnosti.
3. aplikuje nový pedagogický postup
4. je vyzván k sebehodnocení .
5. je podněcován k vyjádření stanoviska k pedagogickému problému
6. vidí výuku kolegy
7. setká se s novými pedagogickými poznatky

Funkce sebereflexe:
- poznávací - sebe sama
- zpětnovazebné - uvědomuje si, jak ho vidí žáci
- rozvíjející - podnět k sebezdokonalení
- preventivní
- relaxační - pozitivní prožitky

Žádné komentáře:

Okomentovat