Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Výchova k občanství...

Výchova k občanství
V rámci občanských ctností (viz rysy prosociálního chování):
- schopnost rozhodovat se a přejímat za svoje rozhodnutí a činy zodpovědnost ve všech souvislostech
- přímočaré, srozumitelné a následováníhodné jednání a chování (naslouchat, akceptovat, argumentovat, obhajovat názory, hledat řešení)
- pracovat v týmu, řešit problémy-efektivně a hlavně: přátelskost, otevřenost, zájem o druhé, zaujatost pro práci a její výsledky, pro společnou věc
Občan = člen obce – dobrý člověk (občan) = spolehlivý pracovník a partner, laskavý rodič, příjemný soused, člověk, který se zajímá o veřejné dění a podílí se na dobrém průběhu a výsledcích věcí veřejných

Výchova k demokracii
Demokracie = forma řízení sociální skupiny (společnosti), popř. společenské zřízení, v němž se rozhodování o významných věcech veřejných dělají hlasem většiny.
Znaky demokracie: rozhodování, volba, vyjednávání, argumentace, kompromis, konsensus, veřejné mínění, společný zájem a prospěch, svoboda a zodpovědnost
Demokratické řízení třídy: pravidla, kázeň, školní řád, normy chování, společná tvorba pravidel, autorita, režim, zvyklosti, tradice

Výchova k vlastenectví
Vlastenectví = soustava postojů, které tvoří součást demokratického občanství, ale i evropanství a multikulturality. Realizují se jako prožívaný a projevovaný vztah k domovu a rodině, obci, regionu, zemi, národu a jeho kultuře a historii (tradice, symboly, spoluzodpovědnost za prosperitu i neúspěch, pocit sounáležitosti, spojení s kořeny, hrdost,..)

Žádné komentáře:

Okomentovat