Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Teprve když umírá, dveřník mu prozradí, ...

Teprve když umírá, dveřník mu prozradí, že tudy nemohl být nikdo jiný vpuštěn, neboť tento vchod byl určen jen pro tebe. Teď půjdu a zavřu ho.
Takovéto jsou tedy souřadnice Kafkova světa, jeho povídky jako by významově kroužily kolem společ-ného jmenovatele, jenž před čtenářem vyvstává s děsivou jasnozřivostí v podobě absurdního světa, ve kterém člověk přestává být sám sebou, je si vědom tohoto procesu, ale zároveň se s ním smiřuje jako s něčím daným, nezměnitelným, přirozeným a ba co více, dokonce samozřejmým. Vždyť Proměna Řehoře Samsy je zároveň Or-telem vyneseným nad ním jeho vlastní rodinou a Ortel Jiřího Bendemanna může být chápán jako děsivá Promě-na vztahu otce a syna a dovedeno ad kafkum vypravěč těchto příběhů, nezúčastněný, odosobněný subjekt, svého druhu analytický operátor, může být klidně vnímán jako onen muž z venkova, který se snaží zoufale poznat Zá-kon, a který nejenom že umírá, aniž by se cokoliv dozvěděl, ale který doslova hyne zbytečně a beznadějně, ne-boť v okamžiku smrti nejen že neví co a jak, ale pozbývá odpovědi i na otázku poslední, tj. otázku proč (proč já tady čekám ?), tedy odpovědi po významu a smyslu našeho konání... Subjekt se tak stává ztělesněním děsivého, absurdního, tíživého, existencionálního, bezobsažného, ničivého prázdna, a to vše za ochotné asistence a přispění nic netušících, spořádaných a ctihodných spoluobčanů.

Žádné komentáře:

Okomentovat