Fidlovačka
 fraška s písněmi; pražské řemeslnické vrstvy (český živel), např. švec Kroutil × poněmčená Praha (vdova Mastílková); píseň Kde domov můj (zpívá slepý houslista Mareš) – melodie Františka Škroupa 
 
historické hry:
 vznikly kolem r. 1848; jsou historické jen svými tématy, ale vyjadřují ideály let 1847–48;
 
Kutnohorští havíři
 historicky:
 bouře havířů v Kutné Hoře kon. 15. stol.
 podnět:
 stávky smíchovských dělníků v 40. letech 19. stol.
 svět havířů:
 Opat, starší havíř (usiluje o dohodu s panstvem), Vít – mladší, radikálnější, bojovnější
 panský svět:
 Beneš z Veitmile, mincmistr – krutý, mstivý, sebevědomý; intrikář Rekordat
 
Jan Hus
 historická postava, ale vyslovuje požadavky a cíle národa v současnosti;
 Husovi přátelé: Jeronym, Jan Žižka, Hanuš z Chlumu
  ×
 nepřátelé: Štěpán Páleč (bývalý přítel), císař Zikmund, kardinál Petr Angeli
 
dramatické báchorky
 s pohádkovámi motivy
 
Strakonický dudák
 dějové schéma:
 láska Dorotky a Švandy, překážky, Švandova cesta do světa za penězi; návrat
 
postavy a dvojí svět:
 
 české lidové postavy (typy kladné):
 Kalafuna – český muzikant, houslista, vlastenec; obětavost (pomohl Švandovi), touha po domově
 Kordula – starostlivá, pečlivá máma; svárlivá, ale dobrosrdečná
 Dorotka – dcera hajného Trnky; moudrá, obětavá, věrná, statečná
 
 cizí svět
 Vocilka – typ zcela záporný; zběhlý student, prospěchář, příživník, zbabělec; tzv. ”světový Čech” (bez vztahu k vlasti) nebezpečí odrodilství; podobně i voják Šavlička
 pohádkové postavy:
 princezna Zulika, král Alenoros, princ Alamír – strnulost, nepřirozenost, marnivost (× české prostředí)
 
 svět víl
 neskutečné postavy, např. Rosava (Švandova matka); spojitost se světem skutečným (Švandovy očarované dudy), zosobněná česká příroda (matka – ochránkyně, vlast)
 
 ústřední postava Švanda
 vlastnosti dobré (podnikavost, dobrosrdečnost), ale i špatné – vyplývající z mládí a nezkušenosti (přílišná touha po penězích, důvěřivost, lehkomyslnost; podléhá cizím vlivům, kolísá ve vztahu k Dorotce); jeho charakter se během hry vyvíjí k dobrému (pracovitost, národní hrdost)
 
jazyk postav (charakterizační prostředek):
 český, lidový (Kalafuna, Švanda)
 světácký (Vocilka – cizí slova, zkomoleniny)
 neživotný a strojený (Zulika)
 poetický (víly – mluví ve verších)
 
záměr:
 oslava českého lidu – síly, lásky, obětavosti, vlastenectví
 varování před odrodilstvím, před přílišnou touhou po penězích
Žádné komentáře:
Okomentovat