Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rukopisné padělky

Rukopisné padělky (RKZ)

Rukopis královédvorský – ”nalezen” r. 1817 ve Dvoře Králové, označen za památku z konce 13. stol.

Rukopis zelenohorský – anonymně zaslán Národnímu muzeu r. 1818, ”nalezen” na Zelené Hoře u Nepomuku, označen za památku z 10. stol.

obsahují převážně skladby epické
spory o Rukopisy trvaly do 80. let 19. stol. – dokázána jejich nepravost (zvl. v časopise Athenaeum; filozof T. G. Masaryk, filolog Jan Gebauer, historik Jaroslav Goll, literární historik Jaroslav Vlček aj.)

význam:
 měly dokázat starobylost naší kultury (touha po velkých eposech)
 měly posílit národní sebevědomí (= projev vlastenectví)
 jsou básnicky cennými díly 1. pol. 19. stol.
 inspirovaly Zeyera, Smetanu, Alše, Mánesa

pravděpodobní autoři podvrhů:
Václav Hanka – knihovník a archivář Českého muzea, jazykovědec (znalec staroslověnštiny, staročeštiny, polštiny, ruštiny), básník
Josef Linda – novinář a spisovatel (román Záře nad pohanstvem, drama Jaroslav Šternberk v boji proti Tatarům)

3. fáze – vyvrcholení národního obrození
doba mezi dvěma revolucemi: 1830 a 1848 (odpor k útisku, absolutismu)
vznik 1. politického obrozeneckého programu = austroslavismus (Palacký)
radikálové (Sabina, Frič) a liberálové (F. Palacký, K. Havlíček)

v literatuře:
 spjatost s národním obrozením (J. K. Tyl, K. J. Erben)
 počátky realismu (K. Havlíček Borovský, B. Němcová)
 romantismus (K. H. Mácha)

rozkvět divadla, publicistiky, poezie, satiry, venkovské prózy

a) Spjatost s národním obrozením

Josef Kajetán Tyl (1808–1856)
 Kutná Hora; tvůrce českého realistického dramatu

novinář a redaktor: Květy, Sedlské noviny

organizátor: českého společenského života: bály, besedy, recitace

herec, dramatik a povídkář:
povídky:
 obraz bídy lidu – p. Chudí lidé
 těžký život umělců – p. Pouť českých umělců, Rozervanec (pravděpodobně o Máchovi)
 historie (předchůdce Jiráskův) – p. Dekret kutnohorský

Havlíček ostře kritizoval Tylovu povídku Poslední Čech (povrchnost, sentimentalismus)

dramata:
 ze současného života (Pražský flamendr, Paličova dcera, fraška se zpěvy Fidlovačka aj.)
 historické hry (Jan Hus, Kutnohorští havíři aj.)
 dramatické báchorky (Strakonický dudák, Jiříkovo vidění aj.)
 adaptace (Paní Marjánka, matka pluku)

Žádné komentáře:

Okomentovat