Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Počátky novočeského básnictví

c) Počátky novočeského básnictví

almanach (sborník) sestavený Václavem Thámem
Básně v řeči vázané (1785) – původní tvorba i překlady,vliv anakreontské poezie

5 almanachů sestavil Antonín Jaroslav Puchmajer :
Sebrání básní a zpěvů (1795–1814) – převaha původní tvorby

vznik první novočeské básnické školy – program vlastenecký i formální (sylabotónický verš, obliba ódy, bajky, eposu); např.:
A. J. Puchmajer, Óda na Jana Žižku z Trocnova, (oslava husitského hrdiny jako vlastence)
Šebastián Hněvkovský
sentimentální balada Vnislav a Běla
epos o dívčí válce Děvín

d) Počátky obrozeneckého divadla
působivost mluveného slova

úkol:
 zajistit pravidelná česká představení
 vychovat české herce
 vytvořit české hry
 vliv na národní uvědomování lidu

první scény:
– v Kotcích (od r. 1738)
– ve Stavovském divadle (od r. 1783) – česky se hrálo jen výjimečně
– ve Vlasteneckém divadle – Bouda (1786–1789) na Koňském trhu (dnes Václavské nám.)

repertoár Boudy:
– překlady klasiků (Moličre, Shakespeare, Schiller)
– veselohry (Prokop Šedivý, Masné krámy, Pražští sládci)
– vlastenecké hry (Václav Thám, Břetislav a Jitka)

pokračovatelé:

Václav Kliment Klicpera (1792–1859), autor veseloher, např. Rohovín čtverrohý, Divotvorný klobouk, Hadrián z Římsu, Zlý jelen; kritika špatných lidských vlastností

Jan Nepomuk Štěpánek (1783–1844), autor veseloher a frašek, např. Čech a Němec

2. fáze – ofenzivní
vliv napoleonských válek, národně osvobozeneckého hnutí v Evropě
vypracován 1. novodobý český národně kulturní program

znaky období:
 rozvoj básnického i odborného jazyka, rozšíření slovní zásoby (Jungmann)
 historismus (kult dávnověku, rehabilitace husitství a veleslavínské doby – Palacký, Šafařík, Rukopisy)
 slovanský humanismus (propagace slovanské myšlenky – Kollár, Šafařík, Čelakovský)
 aktivita (nejen cenit minulé, ale vytvářet nové hodnoty)
 pokusy o zavedení časomíry a vzkříšení epiky
 preromantické nadšení a víra v budoucnost národa (× racionalismus a skepse Dobrovského)

cíle: výchovně vlastenecké, internacionální a estetické

a) Literatura vědecká –důsledně v českém jazyce

Žádné komentáře:

Okomentovat