Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2) Tvorba vzdělávací a lidovýchovná:

2) Tvorba vzdělávací a lidovýchovná: plní osvětovou funkci, vychází z moderních vědeckých poznatků; určena širokým čtenářským či spíše posluchačským vrstvám. Psána česky, dodnes nedoceněná, měla bezpros-třední kontakt s venkovským obyvatelstvem.
Základní žánry: 1)Tzv. knížky lidového čtení:strašidelné příběhy, rytířské romány, mravoučné povídky,
cestopisy, dobrodružné příběhy ( Robinson Crusoe)atd.
2)Časopisy a noviny: Václav Matěj Kramerius: 1753-1808: nakladatel a novinář:
nakladatelství Česká expedice; Krameriusovy c. k. vlastenské noviny. 3. Loutkové
divadlo: obrovský akční rádius; velmi důležité.
3) Vlastní literární tvorba: dvě základní oblasti: divadlo a poezie

A) divadlo: klíčový význam pro vznikající českou společnost, mluvené slovo, obecenstvo jako spiklenci? proti Vídni? Začíná z ničeho: obrovský úkol: vybudovat české lidové divadlo a zajistit pravidelná česká představení. Praha: stálé divadlo od r. 1738 v Kotcích; 1783 Nosticovo divadlo(později Stavovské, dnes Tylovo). 1. pokus o českou divadelní hru je datován r. 1771; divadlo v Kotcích; hra Kníže Honzyk? Překlad z němčiny, úděsná čeština, hrají němečtí herci!katastrofa;

Žádné komentáře:

Okomentovat