Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Člověk svou tvořivou prací uskutečňuje sebe sama

Člověk svou tvořivou prací uskutečňuje sebe sama, pozvedá se nad pouhou fyzickou existenci, tady to bude úplně jinak. On fyzicky dělá úplně totéž jako např. kuchař (z vnějšku se to jeví, jako když to dělá člověk svobodný, ale obsah je jiný. Je zde činné tělo a mozek raba. Ale nejsou činěny z mé vůle, ale uskutečňují pánovu ideu a jsou podrobeny pánově vůli. Tzn. když vytvořím ten kulturní statek, tak není uskutečněním mé představy a vůle, ale uskutečněním pánovy představy a pánovi vůl - svědectví pánovi moci nade mnou, pokora pánovi. Kdyby nebyl rabem, neudělal by to. Čím více bude rabem, tím více bude nenávidět, co udělal. Nepatří sobě samému. On patří pánovi. Vlastnit = užívat pouze ke svému prospěchu, tzn. užívám to pouze já. On svou vlastní mysl a tělo nemůže užívat pro sebe, poněvadž on nepatří sám sobě, tak mu nepatří ani proces uskutečňování pánovi představy.
V prvním případě je proces uskutečnění lidské činnosti, tak tento druhý proces je utvrzování, že patří celý pánovi - odpor k práci a činnosti vůbec (práce pro pána, pro kterou je znásilňován). Když se podíváme do dějin, tak při vzpourách bylo hlavním znakem ničení zámků, obrazů,...
Já se tady neuskutečňuji, v kulturním statku vidím něco, co mi nenáleží. Když to není moje, tak čí to je? Je to někoho jiného, někoho cizího. Je to proces, kdy se něco stává cizím (odcizení).
Jak můžu hledět na produkt, jako na něco cizího, když jsem ho udělal já? Protože nepatřím sobě, ale někomu jinému - odcizení sobě samému. Pánovi patří celé mé tělo a duše. Je možné, abychom byli cizí sami sobě, aby zde byl stav odcizení sobě samému. Díky tomu vznikla některá umělecká díla (Franz Kafka).
Díky tomu, že jsem pracoval, tak jsem potvrzoval svoje souznění s přírodou. Odcizení sebe sama je odcizení člověka přírodě. Člověk se poddává nějakému tlaku shora (pán) aby uspokojil svoje fyzické potřeby.
Dnešní vnější svět je uspokojením žádostivost - masový svět.
Pocit sounáležitosti (vědomí) se tvoří právě díky spolupráci (práce jednoho pro druhého). V tomto světě, právě proto že nemohu svobodně pracovat, tato možnost je zrušena. Vláda člověka nad člověkem znamená trojí odcizení:
odcizení sobě samému
odcizení přírodě
odcizení ostatním lidem.
Člověk díky tomu, že se podřídil jednomu pánovi ztratil možnost vytvořit vztah k ostatním lidem.
Jakmile se jednou stanu rabem, přijmu manipulaci, ztratím schopnost navázat vztahy s druhými lidmi (přítomnost cizí moci ve mně).

Žádné komentáře:

Okomentovat