DÍLA:
a) psychologická práce – SEBEVRAŽDA (1881)
b) filozofické práce – ZÁKLADY KONKRÉTNÍ LOGIKY (1885)
- POČET PRAVDĚPODOBNOSTÍ A HUMOVA
SKEPSE (1883)
T.G.M. – nebyl filozof, ale sociolog!!
c) Literární práce – STUDIE O DOSTOJEVSKÉM – analýza Dostojevského děl (1882)
d) Hledání smyslu českých dějin – ČESKÁ OTÁZKA (1895), NAŠE NYNĚJŠÍ KRIZE (1895), KAREL HAVLÍČEK (1896), JAN HUS (1896) PALACKÉHO IDEA NÁRODA ČESKÉHO (1898), PROBLÉMY MALÉHO NÁRODA (1905) – český národ je počtem malý, ale VELKÝ DUCHEM…
e) Náboženská – MODERNÍ ČLOVĚK A NÁBOŽENSTVÍ (1896-98), INTELIGENCE A NÁBOŽENSTVÍ,
f) Hledání perspektivy společnosti – IDEÁLY HUMANITNÍ (1901) RUKOVĚŤ SOCIOLOGIE (1901)
g) Kritika marxismu – OTÁZKA SOCIÁLNÍ (1898), KE KRITICE MARXISMU (1898)
h) Vztah mezi demokracií a teokracií – RUSKO A EVROPA (1913) – německy a před VŘR, NOVÁ EVROPA (1917-8) – úvahy o mostu mezi východem a západem, SVĚTOVÁ REVOLUCE (1925) – analýza, CESTA DEMOKRACIE (1933-4) – soubory článků a úvah o demokracii
1918-1919 – T.G.M. těžce nemocný – u něj ŠVEHLA aj. představitelé domácí politiky – musí zkousnout chtě nechtě to, že T.G.M. chce za svého nástupce Beneše!! T.G.M. se však uzdravil a skonal až 14.9.1937… a po celou tu dobu trval na svém nástupci Benešovi…
JOSEF PEKAŘ
- největší škodu v evropských dějinách udělalo HUSITSTVÍ!!
- Neexistují čisté národy, každý má krev z pohybu národů
- Není kontrast mezi Čechy a Němci, mají se vyhledat společné etické hodnoty, tím se překlene tvrdost úvah Palackého a Masaryka,
EMANUEL RÁDL
1928 – VÁLKA ČECHŮ S NĚMCI – pokračuje v diskusi o smyslu českých dějin, přívrženec T.G.M.
- válku lze řešit a v budoucnosti najít společnou cestu Evropy – Češi i Němci se mají vydat na společnou cestu víry
Žádné komentáře:
Okomentovat