Na Hobbesovu teorii Rousseau říká: lid se vzdává své svobody u H., aby ho král chránil. Král je ale ani nechrání, ale ani neživí. Lid se vzdává svobody, ale lid živí krále. Jaké má toto ospravedlnění: čisté násilí, nemá žádné ospravedlnění.
Žádá se změna společnosti. Rousseau byl v tomto směru radikální.
Civilizace znamená vznik jazyka, kultury,... Není možná tedy návrat k přírodě. Řešením je odstranit příčinu všeho zla: soukromého vlastnictví, kdy jeden vlastní tolik, že mu dává moc nad ostatními a druhý má tak málo, že se musí sám zaprodat. Zrušení velkých majetkových rozdílů, aby měl každý dost proto, aby se uživil (oboum dvou pouze půlku políčka - viz začátek).
Každý člověk sleduje pouze své soukromé zájmy. My nemáme ale pouze jeden zájem. Jeden je např. abych já vám prodal staré rozbité kolo za hodně peněz, ale všichni máme zájem na tom, aby nebyla válka, aby bylo bezpečno na ulicích (aby tady nebyly gangy). Máme zájmy, které nás rozdělují, ale i zájmy které nás spojují. V komplexu zájmů ale nakonec budou rozhodovat mé soukromé zájmy. Každý kdo je u moci se snaží o co největší vlastní profit, nikoliv obecné zájmy.
Obecný prospěch může sledovat pouze obecná vůle. Kde se obecná vůle bere? Bere se ze společných zájmů. Vznik obecné vůle je dána nekonečnou diskusí, ve které zjišťujeme, jaké obecné zájmy máme.
Musíme si volit politiky, kteří nás zastupují (nejsou vlastníci státu, ale pouhými zástupci nás samých), protože tam nemůžeme být my sami. Musíme je kontrolovat, aby neprosazovali své soukromé zájmy. Musíme mít možnost kdykoliv tyto zástupce odvolat (ne jednou za 4 roky u voleb).
Žádné komentáře:
Okomentovat