Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Při pokusu definovat, co je to člověk

Přednáška č. 1

Při pokusu definovat, co je to člověk jsme zjistili, že nejsme schopni určit co je já a jediné, co se nám dává jsou žádostivosti, kterými jsme vybaveni (a vedou k vnějšímu světu). Podstatné je, že Já vychází z autonomní aktivity (já sám jsem aktivní, protože já sám to chci = kvůli sobě samému).
Já a nejá, mezi nimi je napětí, rozpor, který musím řešit právě svou aktivní. Jestliže jsem aktivní, je to proto, že mohu být aktivní. Předpoklady, abych byl aktivní:
motiv
fyzická schopnost působit na vnější přírodu
schopnost tvořivého myšlení (neděje se programově jako pohyb např. jednobuněčného živočicha)
V dějinách tomu tak většinou není. Vztah člověka k přírodě neprobíhá takto ideálně. Vystupuje zde důležitý faktor, že čl. není ve své činnosti svobodný, ale je podřízený jiným lidem. Základní určení člověka je určení člověka svobodného a autonomního. Co ho vede k tomu, aby přijímal nadvládu jiného člověka nad sebou samým? Člověk se rodí svobodný - Rousseau.
Aby vznikl vztah podřízení a nadvlády, musí zde být akt podřízení. U Hegela je vysvětleno: celý proces je procesem vzniku sebevědomí (poznání sebe sama). Co se stane, když se setkají takováto dvě vědomí? Snaží se subjektivizovat. Být subjektem, zdrojem aktivity.
Představte si, že tento akt je aktem, kdy se z válečných zajatců stávají otroci (jsme poraženi v boji a vítěz mi dává vybrat: buďto tě zabiji nebo se vzdáš - vzdát se lidství, staneš se nástrojem mých rukou a přání a já za to zachovám tvoji biologickou existenci. Buď zemře a potom se již nic neděje nebo se vzdá svého sebevědomí.)
Já pána \- NeJá - příroda
\\-
\KS \\\\\P.p.
\-
Já otrok (rab) -

Pán má představu, že by něco chtěl. Např. k večeři řízek (má ideu, chuť a chce, aby to tak bylo, aby se idea a touha uskutečnila. Už ji neuskutečním já, ale ve formě rozkazu (vůle) ji předávám rabovi. Protože se podrobil, pouští pánovu vůli do sebe sama, on se jí podrobuje. Slovo podrobuje se ji znamená, že ji bere za svou, vzdává se svého vědomí, pouští do něj pánovu vůli, ideji a je jako jeho vlastní. Uvnitř rabova já je část, která mu nenáleží. On se vzdal své vůle, svých představ a vzdal se pánovi. Tedy kus pánova já je v rabovi. Kdyby to tak nebylo, tak by byl mrtvý. A co se teď stane. On to přijal, podrobil se a dělá, co jemu nařízeno.

Žádné komentáře:

Okomentovat