Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Tvorba práva

tvorba práva
= legislativní proces
- výhradní činnost legislativy (zákonodárná složka moci)
- fáze tvorby zákonů
• a) potřeba vzniku normy
• b) ten, kdo má právo zákonodárné iniciativy (vláda, poslanec,…ne prezident) iniciuje vznik zákona (v parlamentu dá návrh), potom běží proces schvalování
• c) proces projednávání, zákon probíhá několika čteními, je nutné, aby se různě přeměňoval a doplňoval zákon, ale aby zůstal základ zachován a musí s ním souhlasit 101 hlasů
• d) po schválení senát do 30 dnů se může k normě vyjádřit, buď mlčí a to znamená souhlas, pak se zákon přepošle k prezidentovi, který to buď podepíše, nebo to vrátí (=suspensivní veto) do poslanecké sněmovny, kde to přepracují, nebo to může prezident poslat k projednání k ústavnímu soudu, jestli norma není v rozporu s ústavou
• e) pokud senát 30 dnů nemlčí, může návrh vrátit do sněmovny s úpravami, tam buď přijmou navrhované úpravy a jsou všichni spokojeni, nebo se jim přepracování nemusí líbit a musí senát přehlasovat nadpoloviční většinou hlasů, hlasovat můžou i o staré verzi normy, která se senátu nelíbila
- ústavní zákony
• ústava je rigidní, tudíž ji nelze měnit jen tak
• vůbec se do toho neplete prezident
• hlasuje se podle principu kvalifikovaná většina (3/5 většina všech poslanců a zároveň 3/5 většinou přítomných senátorů), senát má v tomto případě absolutní veto
• glosa : existují situace, kdy potřeba nějaké normy je akutnější než normálně, hrozí nebezpečí z prodlení = legislativní nouze, v tomto stavu je možnost schvalovat zákon mnohem rychleji, typický stav legislativní nouze : když u nás byly povodně a musely se uvolnit peníze z rozpočtu
- zákon musí být po chválení uveden ve sbírce zákonů, začne platit dnem, kdy ve sbírce zákonů vyjde
- mezi dnem platnosti a dnem účinnosti existuje lhůta (asi 30 dnů), v této době má ten, koho se to týká seznámit se s tou normou a od doby účinnosti je sankcionovatelná
- návrh zákona, který se netýká parlamentu a ne vlády, tak je státní rozpočet a státní závěrečný účet
- v prezidentských systémech má prezident zákonodárnou iniciativu

Žádné komentáře:

Okomentovat