Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Metoda systematického studia může být provázena záznamem lineární řady hesel

Metoda systematického studia může být provázena záznamem lineární řady hesel, označujících jednotlivé obsahové celky. Tato hesla pak slouží pri opako¬vání. Na povaze textu závisí, zda čtenář sleduje doslovné osvojení (u předpisů a jiných norem) nebo osvojení problémové, případně osvojení globálního pře¬hledu o materiálu, který si během systematického studia sám vytváří.
Kritické čtení je založeno na čtení systematickém. Liší se však tím, že si stu¬dující neosvojuje obsah studijního materiálu tak, jak je prezentován autorem, nýbrž že k tomuto studijnímu materiálu zaujímá vlastní kritické stanovisko a přijímá jen některé názory.
Tak například je předmětem kritiky nedostatečně vystižený problém, případ¬ně povrchní zpracování hledaných partií, které zná studující z vlastní zkušenos¬ti a které autor opomíjí. V instruktivní literatuře opět studující postrádá vyme¬zení či vysvětlení pojmů a termínu, jejich nedůsledné používání. Nejednou vadí sebevzdělávajícímu se pracovníkovi nadměrná popisnost na úkor argumentace, ale i strukturní vady aj.
Zmíněné nedostatky bývají častější v studijním materiálech převzatých pří¬mo z praxe, pokud neměli autoři dostatek času k jejich tvorbě. Vyskytují se bo¬hužel i v odborné literatuře pro širší okruh čtenářů, podobně jako logické chy¬by, nepřesně udávané citáty aj.
Kritické čtení je nutné všude tam, kde studující má příslušný pramen použít k řešení problému, k závěrečné práci, případně i tam, kde se názory různých autorů na týž problém liší. Je dokladem o vyšším stupni vyspělosti sebevzdělá¬vajícího se pracovníka, jehož ideově odborný přístup k věci svědčí o úspěšném studiu.

Žádné komentáře:

Okomentovat