Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Typologie

8.4.2 Typologie
V souvislosti s předchozím se objevuje specifická problematika typologie zmíněné instituce. Typologie má vymezit instituci do té míry, aby byla dostateč¬ně ohraničena co do svých funkcí, postaveni ve struktuře příbuzných institucí, dále co do profdu činností i sociální působnosti. Dlužno poznamenat, že tako¬vá typologie je teprve v počátcích. Zatím lze použít vybraná vnější i vnitřní kritéria, umožňující konkretizaci problému. K typologii uvedené instituce může výrazně přispět vhodná legislativa, určující pro správní potřebu totožnost insti¬tuce. Taková legislativa jako celek není dosud k dispozici. Je zřejmé, že by zde musela být instalována součinnost různých rezortů. Uveďme letmo rezorty škol¬ství, kultury, práce a sociálních věcí, regionální úřady aj.
Podobně aktuální vlivy mohou prohloubit přístupy k typologii instituce pro edukaci dospělých. Žádá se tu nejednou rekvalifikace, zavedení no¬vých profesí, změny dosavadních profesních způsobilostí, ale i příprava ke vstupu do institucí již existujících, rozvíjení zálib ve volném čase, inovace dosažených stupňů vzdělání atd. Také přímé (nezprostředkované) požadavky veřejnosti stimulují činnost vzdělávacích korporací, politických stran, pod¬nikatelských subjektů aj. Typologie bude patrně muset kalkulovat i některé přechodné rysy instituce, její schopnosti vlastní restrukturace a živou ode¬zvu na současné dění.
Přímé zadávání úkolů, i když věcně či metodicky nekoordinované, je výraz¬ným faktorem budoucí typologie. Převažující tématické směrování činnosti in¬stituce vede a i v budoucnu zřejmě povede k její specializaci. Ukazuje se to např. ve vyučování cizím jazykům. K tomu přistupují i záměry praktického vy¬užití získaných znalostí skupinovými činnostmi frekventantů mimo instituci aj. Zadávání úkolů je sice převážně v rukou zřizovatele (jeho manažera), avšak učitelské (lektorské) vstupy do života instituce nejsou ojedinělé. Také těchto jevů by si typologie mohla povšimnout. Periodicky opakovaná zadání činností a úkolů rovněž zpřesňují tvář instituce.

Žádné komentáře:

Okomentovat