Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Organizační prvky - funkce

8.2 Organizační prvky - funkce
Po systému formálních předpokladů edukace dospělých se ukazuje i systém organizačních prvků jako neméně důležitý. Organizační prvky (funkce) se v edukaci dospělých vyskytují ve dvojí podobě. Jejich subjekty mohou být oso¬by právnické nebo fyzické. Z hlediska terminologického vyhovuje k označení těchto subjektů spíše termín „funkce", ač jejich nositelé zůstávají subjekty roz¬ličných aktivit a aktivity organizačního typu uskutečňují obvykle jen přechodně nebo v dílčích zřetelích. Organizace jako monopolní činnosti fyzické či práv¬nické osoby se vyskytuje vzácně. Její různé prvky se v praxi kumulují ve spoji¬tosti s jinými, profilujícími činnostmi.
Edukace dospělých není v celostátním měřítku centralizovaně řízena. Postrá¬dá unifikované prvky organizace, řazené vertikálně nebo horizontálně. Výjim¬ku tvoří jen některé rezorty, jimž to umožňuje výkon jejich pravomoci. Se zře¬telem k tomu se pokládají za jádro organizace v edukaci dospělých takové sub¬jekty, které řeší edukaci přímo tváří v tvář a navíc jejich bezprostředně nadříze¬né instance, které jim tuto činnost umožňují. Specifikum vyšších stupňů řízení je jejich jednoúčelová vazba k subjektům řízeni edukace, dále existence asysté-mových stupňů řízení a konečně mobilní dislokace edukačních center. Tak na¬příklad do lokální integrace zájmů zasahují nejblíže kooperující instituce bez regionálních (horizontálních) limitů, případně sama blízká pracoviště s využi¬tím svých perzonalistických kompetencí. Edukační příležitost stimuluje ten, kdo ji více potřebuje, např. místní úřad či dislokované pracoviště, případně i vyšší vertikální stupeň řízení. Instalace organizační formy však vyžaduje profesionál¬ní přístup, reprezentovaný fyzickou osobou. Edukační příležitost je již výrazně v působnosti účastníků samých. Působnost zmíněných subjektů není jako celek pro organizaci edukačních aktivit vymezena, přičemž jednotlivé subjekty ovliv¬ňuj í edukaci a j ej í organizaci podle toho, j aký užitek od ní očekávaj í. Centrali¬zované organizační vlivy však lze registrovat, pokud jde o dílčí vstupy, v různých rovinách. Jsou to roviny, kde dominují funkční vrstvy.

Žádné komentáře:

Okomentovat