Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Lekce je základní jednotkou kurzu

Lekce je základní jednotkou kurzu, navazující na lekci předchozí i následující v předem plánovaném intervalu. Zahrnuje obvykle dvojnásobek časového rozpětí vyučovací hodiny. Lekce je podobně jako vyučovací hodina didakticky víceúčelová. Lekce nevznikají jako předem dané jednotky, z nichž by se doda¬tečně budoval vyšší celek (kurz). Naopak - andragogický záměr (cíl) zakládá didaktické rozměry tohoto vyššího celku, který se pak organizačně člení na po¬třebný počet jednotek - lekcí. Výstavba kurzu má některé společné organizační rysy s výstavbou návazného přednáškového cyklu a liší se od cyklu formálního. Lekce může být i součástí distančního studia. V tom případě může být organi¬zována do větších celků - studijních soustředění. Edukační působení v rámci jednotlivých lekcí obvykle nemá charakter vyučování, pokud nepřináší analy-ticko-syntetické členění obsahu do malých oddílů (kroků). Lekce se svým orga¬nizačním profilem blíží přednášce, spočívá-li v expozici syntetických celků včet¬ně jejich skladby. Počet lekcí v kurzu se uvádí v desítkách. Orientací je tu příslušnost kurzu k instituci nebo jeho autonomie mimo edukační centrum, která působí na snižování počtu lekcí v celku.
Vyučovací hodina je základní organizační formou edukačního působení na školách. Tradičně se uvádí několik jejích typů - hodina výkladová, opakovači, kontrolní či kombinovaná. Podle jejího zaměření se může rozlišovat i organi¬zační uspořádání činností. Hodina v tomto pojetí může být také součástí kurzu. Vstupní představa této vyučovací hodiny se vyvinula ve školství. V edukaci dospělých se paralelně uplatňuje časově prostornější lekce, obvykle zahrnující časový úsek dvou vyučovacích hodin. Vyučovací hodina tvoří výchozí stavební jednotku průběžného vyučování dospělých, plní-li edukace dospělých úkoly zastupitelské. Naproti tomu je lekce často základní jednotkou edukačního půso¬bení s intervaly, např. týdenními. Vyučovací hodina výkladového typu přináší analyticko-syntetické obsahy, členěné do malých oddílů (kroků), jež lze v dal¬ších didaktických fázích dostupnými způsoby procvičovat, případně opakovat a také ověřovat míru jejich osvojení. Každá vyučovací hodina je organickou součástí edukačního procesu. Její obvyklé trvání je 45-50 min. Edukace dospě¬lých však dává při organizaci vzdělávacího procesu přednost přednášce nebo lekci jakožto hlavním organizačním formám. Nicméně vyučovací hodina jako organizační forma se vyskytuje zvláště v internátních kurzech. Na rozdíl od ji¬ných jednoduchých organizačních forem (přednášky, besedy aj.) nemůže být vyučovací hodina samostatná (autonomní). Vyučovací hodina také netvoří zá¬klad složených organizačních forem, jako je přednáškový cyklus nebo kurz.

Žádné komentáře:

Okomentovat