Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Edukační situace

8.1.4 Edukační situace
Edukační situace je formální jednotkou procesu působení. Jakožto formální jednotku ji lze dále rozložit do řady prvků, z nichž se skládá. Jsou to zejména subjekt působení, obsah působení a jeho objekt. Interakce je možná za předpo¬kladu úplnosti této řady, která edukační situaci charakterizuje. Nová edukační situace nastává se změnou kteréhokoliv prvku. Například - změní-li se obsah působení, jde již o novou edukační situaci, odlišnou od předešlé. Jedna organi¬zační forma (hodina, přednáška) má různý počet edukačních situací. Toto zjiš¬tění je zajímavé nejen pro psychologii, ale i pro andragogickou didaktiku. V prvém případě závisí od změn edukační situace i činnosti účastníků, v druhém pak jde o výslednou strukturu obsahu. Edukační situace probíhá v čase. Její trvání může být časově rozdílné. Závisí na sestavě prvků, z nichž se skládá edu¬kační proces. Edukační situace je konkretizací edukačního působení, je součas¬ně andragogickým akčním polem, je základním článkem řetězu interakcí. Edu¬kační situace je také operací v procesu působení na jejího účastníka.
Edukační situace mohou být různě koncentrovány. Mohou mít různou frek¬venci, mohou mít různé kvantitativní dimenze. Místem nejvyšší koncentrace edukačních situaci může být edukace dospělých v kurzech středoškolského typu. Každá vyučovací hodina, instruktáž, cvičení aj. obsahuje sérii těchto situací jakožto formálně ohraničených jednotek. Nejvyšší frekvenci mohou mít tyto situace v improvizovaném dialogu, rozvíjeném ve skupině. Nejnižší frekvenci a nejdelší trvání mohou mít edukační situace při přednáškách se syntetickými obsahovými celky. Záleží na tom, co andragogická didaktika uzná za jednotku obsahu, co psychologie uzná za aktivní vstup účastníka do komunikace aj. Edu¬kační situace jsou ovšem vzájemně návazné po stránce formální, tj. jsou závislé na stabilitě jednotlivých základních článků působení na účastníka. Čím více se mění intence působení, obsah, míra aktivity zdroje nebo příjemce, čím více ko¬lísá kvantita působení, obsah či aktivita subjektu, tím spíše může kolísat návaz¬nost jedné edukační situace na druhou.

Žádné komentáře:

Okomentovat