Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vpředu uvedené členění se vztahuje k edukaci příležitostné nebo krátkodobé

Vpředu uvedené členění se vztahuje k edukaci příležitostné nebo krátkodobé (sezónní), či střednědobé v trvání do jednoho roku. Dlouhodobý proces eduka¬ce, vyjadřující zastupitelskou andragogickou funkci, zhruba odpovídá organi¬začnímu rytmu škol. Může tu jít o studium mimo pracovní dobu a školu (di¬stanční studium). Skupinová edukace je tu formálně pestrá, zatímco různé typy individuálního studia preferují zvláště vstupní instruktáže a různé typy konzul¬tací. Andragogická didaktika dosud nepodává úplný obraz organizačních forem edukace dospělých. Edukace umělecká, mimoumělecká (např. sportovní) žijí jakoby stranou soudobé andragogiky, ač se vztahuje k dospělým osobám. Ně¬které způsobilosti jsou vyhrazeny pouze dospělým. Jejich mnoho, pokud před¬pisy vyžadují věkovou hranici k výkonu práv a povinností. Také legislativní vlivy spolupůsobí na podobu organizačních forem. Řidičem motorového vozidla, kapitánem říční plavby čipokladníkem a jiným specialistou jsou jen dospělé osoby, absolventi škol, avšak i různých kurzů a prověrek - samostatných orga¬nizačních forem po předchozím studiu. To se týká i vyšších stupňů vzdělání (specializace). Edukační komponenty jsou v řadě forem srovnatelné. Jde tu o způsobilosti nejen profesního typu, ale i o dovednosti pro využití ve volném čase, v péči o člověka apod.
Klasifikace aktivit, jež jsou organizací uspořádány do příslušné formy, je za¬ložena třemi faktory, Ten, který nejvýrazněji ovlivňuje podobu organizační for¬my, je edukace. Poukazuje na to i předchozí výklad. Od edukace se liší výcvik, příznačný převahou vytváření dovedností a návyků, zejména k profesním účelům. Výcvikové formy obvykle zvyšují náročnost organizace i materiálního vybavení. Intencionálně koncipovaná výchova uměním je třetím faktorem, výrazně ovlivňujícím tvářnost organizační formy. Výchova uměním, která se odlišuje od výchovy k umění, obvykle vyžaduje více organizačního úsilí pro aktivity řízených osob. Řízené osoby se seznamují s uměleckou tvorbou interně i externě, k vlastní umělecké tvorbě se vyžaduje komplex podmínek materiálních, dále časových možností apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat