Křesťanství – náboženství je ještě škodlivější = dokonale koncentrovaná lež, navíc podlá (těží z obav, ze strachu). Stalo se dvojí koncepcí, nepřítelem člověka – tlačí ho do pocitu úplné zavrženosti = promyšlený psychologický útlak, chce člověka zcela rozdrtit a pak nabídnout pomoc. Proviňuje se na lidech, oslabuje je, ničí jejich přirozený způsob života ve jménu něčeho nereálného, vymyšleného.
- Nietzsche nikdy nepřestal prosazovat elitářství – odmítá sociální spravedlnost, revoluce = nebezpečné sny, socialismus = něco, co je zničením individua
Pozitivismus – pozitivní vztah k tomu, co je (modrost oproti vědění – chce realitu měnit); nese požadavek pozorovat, ale neměnit
3. fáze – věčný návrat vůle k moci
- nejplodnější období; výrazně se mění téma
- obrat k metafyzice (ve spojitosti k věčnému návratu) – jak funguje svět
- obrat k etice (nepřestává kritičnost, požadavek přehodnocení všech hodnot) – jak je to s člověkem a s jeho budoucností
- opět kritika křesťanství – zdroj dvojí morálky
- koncepce nadčlověka
• Antikrist – lehký návrat ke středověkým myslitelům, hlavním motivem je korupce
- náboženství je nepřítelem všeho, co je zdravé, hrdé, svévolné, krásné na člověku (křesťanství to považuje za nehodnotné); „křesťanství straní všemu lidskému“
- nihilistická podoba – celý pozemský svět je v křesťanství degradován čímsi vylhaným – falešný svět znehodnocuje skutečnost, nabízí nicotu, lež povyšuje na pravdu, nicotu povyšuje na princip
- křesťanství = zlidovělý platonismus
Původně N. náboženství a jeho původ vysvětloval osvícenecky (že lidé si náboženství vytvořili z potřeby nevědomosti, strachu…). Podle něj bylo křesťanství původní ideologie otroků (útěšná motivace určité vzpoury), ale křesťanství se zrodilo hlavně z určitého typu morálky – otrocké; 2 typy morálky:
1. Panská morálka – původní, výraz síly, velikosti, radosti ze života; určují podobu chování silných jedinců – odvolávání se na autentický ideál, jedině svobodný člověk může být morální a autonomní
2. Morálka spojená s raby – není autentická ve svém původu a vzniku, otrok je existenčně závislý na svém pánovi, jeho morálka vznikla jako prostá, dětinská negace toho, co po něm chce pán; vytváří antihodnoty jako negaci, odpor, nenávist; dožaduje se milosrdenství
- Boje za sociální spravedlnost – vychází z otrocké morální platformy
- zvrácená představa, že všichni jsou si rovni
- kritika socialismu (= tyranie nejmenších a nejhloupějších)
- hierarchie je zdravá, přirozená
- přehodnocení hodnot = úkol společnosti
- potřeba zvednout válku (inspirace Darwinem – boj ze kterého se vyčleňuje to nadprůměrné)
- válka vůdčích lidí x masa; vyšší x nižší lidé
- formulace ideálu NADČLOVĚK = silnější člověk, budoucí vládce země
Žádné komentáře:
Okomentovat