Logika - absolutní idea se popisuje skrze logické kategorie (příčina - účinek, jedinečné - zvláštní - obecné). Tam se sebepoznává. Jakoby se vyčerpala v tomto momentu svým sebepoznáváním. Musí přijít antiteze (k ideálnu je materiálno), stává se přírodou neboli hmotou. Jinobytí absolutní ideje - duch se mění v materii. AI se stane přírodou (nevytvoří přírodu). V tomto období přírody nemůžeme používat vývoj, ale pohyb v kruzích. Dynamika tam ale pořád je (přírody není mimo dynamiku). Objevuje se první souřadnice - prostor. AI žije v jinobytí a v prostoru (první souřadnice). V tomto období píše díla, která se zabývají filosofií přírody.
Na konci 2hého stadia pohybu je objevuje člověk. V 3tím období dochází k syntéze: duch - společnost. Společnost má jak materiální stránku tak duchovní. Syntéza se projevuje ve spojení ducha a materie ve společnosti. O tom je 3tí část H. filosofie - filosofie ducha.
AI se zjevují (teď již říkáme duch). Ve slově duch je obsaženo sebeuvědomění. Zjevuje se ve 3 vrstvách:
• subjektivní duch - individuální, v lidské bytosti (v každém z nám)
• objektivní duch - patří sem úrovně společnosti: právo, stát, morálka, rodina. Skrze ně se zjevuje absolutní idea, zjevuje se jako: právo,...
• absolutní duch - AI se zjevuje skrze 3 vrstvy, hierarchicky uspořádané:
umění
náboženství
filosofie
Existuje pouze AI a její vývojové fáze. Ve 3tí fázi se stane společností, zjevuje se skrze subjektivní, objektivní a absolutní duchy. Ale je to pořád ona, AI. Zároveň když se činí právem, náboženstvím,... tak se sebepoznává. Vytváří náboženství a zároveň se skrze náboženství sebepoznává. Zjevuje se a zároveň se v té formě sebepoznává. Zjevuje se a sebepoznává se ve všech těchto vrstvách.
Mezi objektivním a absolutním duchem jakoby ubylo materie, proces vymaňování se z negace, přírody. V absolutním duchu je hierarchie. Jakoby v této triádě: umění, náboženství, filosofie ubývalo ještě více materie. Filosofie je tou částí společenské činnosti, že se blíží až duchovní části činnosti. To že filosof řekne slovo - materie.
Žádné komentáře:
Okomentovat