v pozemských podmínkách vznikli 2 vývojové linie:
1. vedla k vytvoření bytostí disponujících dokonalými instinkty, vytváří dokonale reagující těla
- vrcholem 1. linie je sociální hmyz (- hmyz je vývojově prastará varianta živočišných forem nepodléhajících změnám = dokonalé stroje)
2. vedla ke vzniku intelektu (vytváří pracovní nástroje – nástroje mimo těla) – vrcholem je člověk
- intelekt je podle B. taky prakticky zaměřen, vše, co děláme je zaměřeno na to, jak lépe využívat možnosti, které nám poskytuje vnější svět. Svět je pro nás manipulovatelný – zdroj vztahu ke světu, východisko, že my se snažíme interpretovat obraz světa především kvantitativně (agregát homogenních prvků vzájemně zastupitelných) – projev tohoto postupu je ve sféře technologie.
- realitu vnímáme jen z hlediska praktického zájmu
- důsledky ve vztahu k celku a především ve vztahu k lidem
- logika našeho myšlení odpovídá pevným, neživým předmětům a vztahům mezi nimi – problém vědeckého světa, který vede k redukci a zkoumání všeho jako neživého a statického (je zde nenápadně proti Platonovi)
- životní filozofie se pokouší zlomit nadvládu z anorganických vět vycházejícího světa
Bergson navrhuje metodu INTUICE – intuitivní jednání je nezištné
- na veškeré dění se dívat jako na vývojové, vývoj = výsledek střetávání se dvou principů (akt. a pas.)
- konkrétní vývoj je nahodilá záležitost, která nesměřuje k nějakému cíli
- vývoj je výslednice střetávání sil a nedá se předpokládat kam se dráha uhne
- je přesvědčen, že člověk je završením intuitivní linie
• Dva prameny morálky a náboženství – úvahy
- jsou 2 typy společnosti – uzavřená a otevřená
1. uzavřená je homogenní, snaží se udržet v tomto stavu beze změn (slouží k tomu tradiční morálka)
2. otevřená usiluje o univerzální morálku, založení na lásce ke všem lidem
Současný stav světa je, že žijeme v uzavřených společnostech, ale jelikož vývoj je nahodilý může se otevřená společnost nastolit pokud bude žít mezi lidmi dostatečné množství světců = morálně výjimečných lidí vymykajících se tradicím uzavřené společnosti – žijí v souladu s tvořivým životem = jsou svobodni
- „boží obec“ – v současných podmínkách se nedá uskutečnit ( světci sice jsou, ale jsou izolováni, případně opovrhováni); společnost se bojí otevřít
- nelze však vyloučit budoucí nastolení „boží obce“
Další zástupci vitalismu:
Theodor Lessing
- je spojován s vitalistickou linií směrem k masivní kritice moderní civilizace; skeptik, říká, že tento vývoj civilizace spěje ke katastrofickému vyústění
- nalezl u nás odezvu u autorky Anny Pamrové – překládala jeho texty
Morgan
Hans Drisch – biologický vitalista
Whitehead
Žádné komentáře:
Okomentovat