II. Ad “PRÁCE”
 Dospívání  je  obvykle ještě obdobím přípravy na povolání a jeho délka odpovídá náročnosti cílů. Adaptovanost v oblasti práce sice optimálně  souvisí  s adekvátností profesionální orientace, avšak volba  povolání, probíhající již v období puberty je  zákonitě ještě  zatížena  zájmovou  šíří, nevyhraněností,  kolísáním a oddechovým rázem zájmových aktivit, sama osobní motivace se teprve zvolna zbavuje nerealistických představ a navíc postrádá  představu u daných možnostech. Dosud také  chybí  dostatečná vyspělost složek Jáství (sebepoznání, sebepojetí, ideální Já, ambice) i integrovanost celé osobnosti  (vyspělost cílů, hodnot, ideálů). Hoši  mívají zpravidla zralejší přístup, zatímco dívky jsou zpravidla  orientovány jen na mezilidské vztahy.  Ani u nich se však v tomto směru ještě nedá hovořit o uvědomělém “přijetí závazku” a odpovednosti.
 Některé  osobní  motivační podněty   nabízí  Maslowova   hirarchie potřeb, podle níž po naplnění  základních biologických potřeb i   potřeby jistoty a bezpečí   vyvstávají další  tři   potřeby,  které se však nemusí dařit rovnoměrně  uspokojovat. Je to potřeba seberozvoje, potřeba získání sociální pozice, a potřeba být uznáván.   Pocit skutečného "naplnění života" však prý  spočívá v optimálním uspokojování všech tří uvedených oblastí.  Ve svém fenomenologickém modelu vrstev osobnosti uvádí P. Lersch tři  “vrstvy snah”:  1)  snahy po prožívání,  2).snahy po uplatnění a  3) snahy po tvoření.  (Odpovědi tří stavitelů pyramid na otázku co dělají: První řekl "otesávám kámen", druhý "živím rodinu" a třetí "stavím chrám”.)
 Výkon  je v pracovním procesu vždy podmíněn jak z hlediska subjektu (ífyzická i psychická způsobilost. motivace, kvalifikace, délka praxe, zdravotní stav atp.), tak vnějších podmínek, kde rozhodují faktory organizační (režim práce a odpočinku, technologie, odměňování ),  technické (chemické a fyzikální) a sociální (personální činnosti, mezilidské vztahy).  
 III. Ad “HRA”                          
 Napomáhá udržování nezbytné rovnováhy mezi pracovním vypětím a schopností vypnout jakékoliv cílesměrné úsilí a svobodně se bavit. Přirozené zvídavost a zákonité rozšiřování okruhu působnosti  představuje v dospívání  nemalé nebezpečí “zakopnout dříve než vykročí”. Člověk disponuje nejen city, ale také rozumem, který by měl v těchto případech převzít funkci varujícího  “supervizora”.   
 Vlastnosti a schopnosti pro občanskou kompetenci lze  rozvíjet prostřednictvím jakékoliv činnosti. Například každá sportovní činnosti rozvíjí  určité specifické psychofyzické schopnosti i osobnostní vlastnosti, tanec  provází navíc společensko výchovný efekt, kulturní zájmy pomáhají  v procesu kultivace i autokultivace formovat nejvyšší východiska sebeřízení atp. Zájmy, na rozdíl od školy, poskatují  jen více či méně systematickou  tříšť vědomostí a dovedností, představujících v podstatě  “subjektivní svět” každého člověka.
Žádné komentáře:
Okomentovat