VOLNÍ   PROCESY  představující  vědomě cílesměrné jednání jsou výrazem celkové vyspělosti  jedince. Ačkoliv jsou  pubescenti  schopni již  plnohodnotného volního úsilí, nelze od nich ještě  vždy a ve všem očekávat potřebnou odpovědnost.   Jejich aktivita se opírá o dosaženou kvalitu motivace, danou, dosaženou úrovní imaginativně-emotivních a racionálně-kognitivních funkcí. V první fázi dospívání tak   existují   různé úrovně sebekontroly a  kvality vůle vedle sebe. Nezkušenost a emotivita  mohou   dosud    vést  i k nerozvážným činům. Zvláště volbu  povolání v tomto období  ještě nezřídka ztěžuje nevyrovnanost a pubertální neklid. Dívky bývají sice adaptivnější, avšak v zájmech méně vyhraněné (mezilidské vztahy, pečovatelství či hudba). Kdežto hoši se již zpravidla specifičtěji zaměřují na různé technické, sportovní a jiné oblasti.    Na   představy  přitažlivých ale dosažitelných  cílů  musí   navazovat racionální propracovanost  prostředků a po uvážlivém rozhodnutí probíhající  volní jednání  vyžaduje  usilovné  překonávání frustrací, potlačování rušivých motivů atp.  Postupně  vzníká a stabilizuje se osobitá   struktura  dílčích cílů, ovlivněná  i  aspiracemi.
 Potřebné sebeovládání a sebekontrola, jak dospívající záhy zjistí, však nespočívá jen ve "velkých rozhodnutích", ale také v mnoha neopomenutelných maličkostech. Zvládání těchto nároků je potřeba cvičit každodenně, především na méně příjemných aktivitách. Zdaleka ne všechny konflikty působí traumaticky - naopak, jsou často i významným podnětem pro usilovnější hledání lepších i přiměřenějších postupů. Zklamání a nespokojenost totiž může působit na psychické mechanizmy nejen depresivně, ale i mobilizačně. Bezproblémový vývoj by přinášel jen menší odolnost k frustracím, které jsou zcela přirozeným průvodním jevem života. Člověk by si měl vždy dokázat zorganizovat svůj čas tak, aby zvládl učení, domácí práce, své záliby i odlehčení formou zábavy s kamarády. To je totiž jediná cesta k uchování duševního zdraví, ochrana před nervovým vyčerpáním i k udržení pocitu uspokojení a naplněnosti života.
  Chování adolescentů    působí již dojmem  větší jistoty. Zvyšujícím se tlakem vývojových úkolů  vzrůstá také váha a prestiž odborného vzdělávání a profesionální přípravy. Prodlužující se perspektiva  životních projektů  vyžaduje stále dlouhodobější časový  plán, rozpracovávání vzdálenějších cílů   na   dílčí a  jejich rozfázovávání na jednotlivé úkony. Kvalita plánovitosti je  jedním z nejvýznamnějších kriterií sociální vyspělosti. Dospívající se však vedle své budoucnosti začínají také stále více zajímat   o otázky smyslu života,  své zařazení ve společnosti,  světě  atp. Vzniká tak u nich postupně  hierarchie životních hodnot.  Na základě  dosažené úrovně, harmonie i orientace této základny “komplexních východisek osobní orientace” a jejich  dlouhodobým  naplňováním   dospívající spoluutváří  vlastní životní  styl i úděl.
Žádné komentáře:
Okomentovat