. Duševní změny v průběhu PŘEDŠKOLNÍHO  VĚKU  (celková charakteristika,  úroveň poznávacích procesů, prožívání a řízení, adaptace na prostředí,  nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost)
 Dítě PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU vykazuje živou fantazii dosud nespoutanou racionalitou.
 R-K: Z hlediska  čivosti je schopné registrovat vše, co je upoutá, další rozvoj vyžaduje především cvik. Vnímání  je prožitkově egocentrické (ne věcné),  globální a neanalytické (synkretické). Při popisu obrazu či děje setrvává  ve “stadiu výčtu”,  nejvýš postřehne “dílčí vztahy”. Pozornost je bezděčná a přelétavá. Prvními náznaky záměrnosti jsou odpovědi: “Ještě ne, ještě jsem to nedodělal.” Vštípivost  paměti  se opírá o plastičnost funkce nervové soustavy (stopa  k znovupoznání vzniká jiýž napoprve), zůstává však mechanická (říkanky) a při hrách z pravidly se rodí i schopnost úmyslného zapamatování  pravidel atp. Představy se stávají přesnější a bohatější jen u známých věcí.  Fantazie  (zvětšování, zmenšování, přesun částí, analogie) dominuje, nelze ji však považovat za “lež”. Myšlení je názorné (činnostně situační), ulpívá na viděném a bere v úvahu jen jedno hledisko (přesypávání kuliček),  užívá nejjednodušší strategii (“pokus-omyl”)  vykazující malou operační pružnost (schody). Vyskytují se však už i zárodky kauzality (“Co se musí stát aby...?” ) a počátky analýzy.  Předškolní děti  definují účelem (lahev-”pije se z ní”), dosud nezobecňují (vše “kruh”, trojúhelník - “jako domeček”, Svitava -”řeka”) a ovládají  již asi 3000 konkrétních slov. Jejich “předoperační myšlení“  je ještě zatíženo  magičností (subjektivní působení na realitu), antropomorfizací (“sluníčko je hodné”) a  kognitivním egocentrizmem (“Ta řeka teče i když spíme?” ).            
 I-E: City mají jako citové  procesy dosud často charakter afektů (vztek, strach), citové vztahy jsou však diferencovanější (jen k vlastnostem) a dále se stabilizují i citové stavy (nálady).  Na rozvoji emocionality mají v tomto věku  významný podíl imaginativní aktivity (hra - abreakce, kresba - komunikace, pohádky -  přenos adaptačních mechanizmů, hodnotové orientace etnika atp.). Jáství je jako  “východisko sebeřízení” dosud  nespolehlivé. Obraz sebe je nesystematický, reaguje hlavně na to, co je zaujme a autoregulace je nespolehlivá (”strach z trestu” by měl vždy zahrnovat i “naději v odpuštění”). Také vůle, zrcadlící vždy celkový “rozvoj osobnosti”, vykazuje dosud  jen přelétavost motivů,  neperspektivnost (jen několik týdnů ).  Děti vyžadují jen konkrétní a bezprostřední zaměřenost motivace (dárek pro maminku).  Začínají se však již objevovat první náznaky  empatie  (zřeknutí se něčeho pro někoho) jako zárodek altruizmu i počátky  tlumení  přirozené reakce (přijme i hořký lék pro pozdější  uzdravení) jako krystalizace smyslu pro povinnost.
Žádné komentáře:
Okomentovat