Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Co se týká školské organizace, vytvořil J. A. K. čtyři šestileté stupně.

Co se týká školské organizace, vytvořil čtyři šestileté stupně.

- Od narození do 6 let má být dítě vychováváno doma, „v mateřském klíně“- škola mateřská.
Tato škola má být v každém domě.Obsah vzdělání stanoval v příručce pro rodiče
Informatorium školy mateřské (viz výše).
- Od 6 do 12 let budou děti navštěvovat školu obecnou, která by měla být v každé obci, v
každém městě i vesnici. Tato škola je pro všechny, pro chlapce i dívky, majetné u chudé.
Obsah vzdělání tvořilo čtení, psaní, počítání, náboženství, reálie (učení o přírodě a
společnosti), ruční práce, zpěv.
- - Pro mládež od 12 do 18 let má být v každém městě škola latinská. Základem vzdělání
Tvořilo sedmero svobodných umění, přírodní vědy, dějepis, zeměpis, etika a jazyky.
Šlo o klasické jazyky (latina, řečtina), ale Komenský doporučuje i některý jazyk živý, aby
se každý dorozuměl se svými sousedy.
- Od 18 do 24 let slouží ke vzdělávání akademie, která by měla být v každém království
(tedy v každé zemi) nebo v každé provincii. Šlo o vysokou škola, kde by se studovalo
bohosloví nebo se zde získalo vzdělání právnické a lékařské. Důležité je nadále vzdělání
filozofické a náboženské.
Vzdělání by mělo být završeno cestováním. Později však Komenský zdůrazňuje, že vzdělávání a výchova nikdy nekončí, že jsou neustálé, permanentní.

Komenský poprvé stanovil pojem školní rok a školní prázdniny. Zavedl školní týden, který by měl mít stanoven určitý počet vyučovacích hodin.
Prosazuje hromadné vyučování, to znamená, že jeden učitel pracuje s třídou žáků, kteří by měli být stejného věku a stejné pokročilosti. Tento způsob výuky umožní vzdělání velkému počtu žáků. Pokud bude ve třídě velký počet žáků, měl by mát učitel ve třídě pomocníka (ve třídách bývalo 80-100 žáků).

Každá třída žáků by měl mít na výuku svoji místnost. Ta by měla být vybavena pomůckami, obrazy. Na každý rok by měla být pro žáky k dispozici učebnice. Ta obsahuje nutné vědomosti. Nutný je poutavý a výstižný obsah. Učitelé by měli mít poznámky (něco jako současnou metodickou příručku), jak s učebnicí pracovat. Komenský pro ně sestavovat tzv. rukověti.
Pro každý rok by měly být stanoveny normy vědomostí.
Vědomosti je nutno stále prověřovat.Komenský je zastáncem veřejných zkoušek na konci
školního roku.

Žádné komentáře:

Okomentovat