9.  Kvality  IMAGINATIVNĚ-EMOTIVNÍCH  funkcí v DOSPÍVÁNÍ  (emoce, hodnoty, charakter,   Jáství a jeho složky, vývojové úkoly, volní procesy, plánovitost)
 EMOCE (city)  přes svoji “záhadnost a neuchopitelnost”  rozšiřují od počátku dospívání dále svůj rejstřík i jemnost podnětů a prožitků. Charakteristická  labilita nálad, popř. i  podíl negativistických projevů,   díky  postupnému  vyhraňování a stabilizaci cílů i   hodnot   postupně  přechází  k vyšší  integrovanosti  a   ovládanějšímu  projevu.  Pro svoji nezkušenost  a impulzivitu však  pubescenti často ještě  zaujímají  extrémní stanoviska v ostře protikladných  kategoriích s často nepřiměřenými nároky.  Dospívající  bývají  velmi citliví  na neshody mezi slovy a činy  ("co má být" a "co je" atp.).  Svou roli v tom   hraje také společenská realita,  která při své složitosti  není  prosta rozporů. Pociťované  neshody  nutí  k intenzivnějšímu  vyjasňování  situace a   hledání příléhavějších kritérií hodnocení sebe i jiných.. Postupně se tak dospívající odklánějí od zjednodušených a strnule schematických  východisek  a formují si    kultivovanější  a  pružnější  osobní východiska  sebeřízení.     Dospívající   bývají  již schopni mnohé  kategorie a jevy  správně verbálně vymezit,  sama rozumová úroveň však nijak nezaručuje přiměřenost prožitků i jednání. Kulturní zájmy napomáhají   k  žádoucí vyváženosti  rozumových a citových stránek osobnosti. Převaha racionality  by   omezila  citlivost  k podnětům umělecké komunikace  a  rozvoji společenského citu.        Adolescence   je  obdobím  intenzivního ujasňování a uvědomování si vlastní  struktury hodnot - jako obecnějších  aspektů  osobně přítažlivých  cílů i zájmů (“cílem” je např. sportovat /”co”/, “hodnotou” je upevňování zdraví /”proč”/). Reálné usilování  a konání  by tedy již mělo být v souladu s celkovou orientací osobnosti, jejím zformovaným a stabilizovaným hodnotovým vědomím. Charakter - jako vnější výraz dosažené úrovně mravního vědomí, pak spoluurčuje i volbu cest a prostředků k dosahování cílů. 
 V závislosti na kvalitě a šíři  zájmů a  úsilí  o autokultivaci je rozvíjena citlivost emotivity, usměrňovány formy abreakce a propracovávány nejvyšších integrační útvary  osobnosti  (vzdělanost, moudrost, charakter). Teprve dospělá  a integrovaná osobnost s nadhledem a životní moudrosti, je schopna "jednat s ohledem na sociální důsledky svého projevu pro sebe i  pro druhé". Přijaté mravní principy se odráží   v individuální síle "svědomí".
 JÁSTVÍ   představuje  strukturu a organizaci  složek  Já, je to komplexní útvar, zahrnující aspekt 1) poznávací, 2) emocionální i  3) snahový. Funkce všech složek  Já vykazují  v průběhu dospívání  těsnou souvislost a  dynamickou zpětnou vazbu sloužící vzájemné vyváženosti a harmonizaci.  Zralé Jáství pak určuje soulad "kognitivně-afektivní konzistence" a tím i akceschopnost a  celkovou  vnitřní vyrovnanost osobnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat