12. Charakteristika a dopad obvyklých  forem  VÝCHOVY   (psychologické aspekty výchovných  přístupů: laissez faire, autoritativního a principy optimálního  působení)
 Dospívání je období mimořádně senzitivní až traumatizující a představuje značný nápor na  dospívající i dospělé. Není divu, že  dochází  k výchovným chybám a omylům, ty  pak mohou poznamenat dospívajícího na celý další život.   Je třeba si  dobře uvědomit zvláště  škodlivost dvou nejrozšířenějších krajností.
 A. LAISSEZ FAIRE 
 Některé výchovné koncepce doporučují, aby se problémy dospívajících chápaly jen jako lehké dlouhodobé "onemocnění", není prý  radno příliš zasahovat, protože potíže časem pominou samy.
 Laissez faire (nechte to plavat) je  přístup vyznačující se minimálními nároky i kontrolou. Pasivní očekávání, že se "v bolestech" sama zformuje nová, stabilnější a zralejší osobnost, až dospívající "nalezne sám sebe", nepřináší    z žádného hlediska  (výchovy, výuky ani rozvoje osobnosti) dobré výsledky. Neaktivizuje  kvantitativní  ani kvalitativní  stránky  výkonnosti.  Ústupnost, trpělivost, přijímaní všech nápadů  dospívajících  se snahou vyhovět všem jejich nárokům atp. je ale nejčastěji důsledek bezradnosti a orientace jen na vnější projevy (zvraty v emocích, náladách, názorech a chování).
  Nežádoucí projevy mladistvých nelze přehlížet, avšak  ani přísně či neuváženě (zpravidla v afektu)  trestat, ale snažit se příčinám krizí  i konfliktů porozumět, uvážlivě volit vlastní  reakce a předvídat  jejich následky.
Žádné komentáře:
Okomentovat