b) Státem řízené reformní hnutí
                         Na přelomu 20. a 30. let 20. století vzniká reformní hnutí řízené státem. Končí období individuálních pokusů a formuje se směr vycházející z objektivních vědeckých poznatků.
                  Vzorem se stává americké školství. Byly organizovány zájezdy do zahraničí, konference, porady. V Praze vznikla Škola vysokých studií pedagogických. Pod vedením Václava Příhody (1889-1979) vzniká r. 1929 Organizační a učební plán reformních škol. Podle něho začaly pracovat od roku 1929/30 pokusné školy např. v Praze-Nuslích, v Michli, Hostivaři, v Bakově nad Jizerou, ve Zlíně.
                  Začaly pracovat :  pokusné školy obecné (I. stupeň)
                                               Komenium (jednotná škola II. stupně) 
                             Atheneum  (jednotná škola III. stupně), ta až od r. 1934.
Šlo o vytvoření  jednotné třístupňové školy.
                   Charakteristika reformních škol :
                   - dítě se stalo středem školské péče a práce,
                   - na základě psychologických šetření byl zdůrazněn princip individualizace, děti
   potřebují individuální vedení, proto velký rozvoj didaktických a výchovných metod,
                   - měřítkem pro výběr učiva je jeho užitečnost pro žáka, škola učí pro život,
       - vyzdvižen ideál tzv. činné školy, dítě má získávat poznatku vlastní prací, samoučením  
         (reakce na tradiční školu založenou na pasivním přístupu a pamětném učení),
        - nový přístup ke zkoušení – testování ( je objektivní, všichni mají stejné otázky,
          vyhodnocení správnosti v procentech,
   -důraz na sociální výchovu, ve škole žákovská samospráva, 
   - velká pozornost věnována otázce výběru základního učiva, pro žáky méně schopné byla
     stanovena jen nejnutnější látka,
                     - pro žáky dlouho nemocné zřizována na větších školách tzv. podpůrná třída,
                          - budovaly se moderní školní budovy, světlé, vzdušné, vybavené pomůckami, odborné
     pracovny, kabinety, školní pozemky, dílny, knihovny, čítárny, hřiště, tělocvična, 
                          kuchyně, jídelna  apod.
Žádné komentáře:
Okomentovat