Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Adaptační potíže DOSPÍVAJÍCÍCH a přehled duševních nemocí

11. Adaptační potíže DOSPÍVAJÍCÍCH a přehled duševních nemocí (dynamika frustrace, faktory frustrační tolerance, druhy maladaptace a charakteristiky duševních nemocí)
Dospívání vyžaduje dobrou fyzickou i psychickou kondici nejen dospívajících, ale i jejich vychovatelů. Nepřipravený subjekt, oslabená nervová soustava a přemíra zátěžových momentů vyvolávají nezřídka nejrůznější adaptační potíže až nemoci.
Projevy dospívajících můžeme charakterizovat jako:
a) Běžné (v dospívání “fázově typické odchylky”): např. disproporce vývoje jak jednotivých funkcí, tak celkově, projevující se krátce či dlouhodoběji, labilita, ambivalentní emoce, afekty, "eruptivnost" bez hloubky, citová nákaza, intenzivní reakce neůměrné síle a významu podnětů ./paradoxní fáze/, introvertovanost aj.
b) Nápadnější: zkratkovité jednání, rvačky, lži, pomluvy, hysterické projevy, "psychopatizace" aj.
c) Společensky nežádoucí: záškoláctví, dissociální chování (krádeže, podvody, přepadení, příživnictví, sexuální delikty, výtržnictví aj.).
d) Škodlivé: delikvence (Právní /ne psychologická/ kategorie - hranice již 12-14 let. Psychické faktory: nižší IQ, citová nezralost, “falešné hrdinství”, ztížení interiorizace norem, nízká sebekontrola aj. s řadou podporujících okolností.), toxikomanie (Problém /ne psychiatrický/, ale osobnosti, sociálního prostředí a společnosti. Předchází ji zpravidla dlouhodobé chyby výchovného stylu /bezodkladné plnění přání, vysoké kapesné, nepřiměřená ochrana, tolerance raného kouření a užívání alkoholu atp./, spojené s přehlížením specifických odchylek vývoje osobnosti /nezdrženlivosti, poživačnosti aj./. Terapie spočívá v sebepoznání, sebeutváření, začlenění a zvládání.), antisociální chování, sebevraždy, signály psychoz.
Rozlišujeme čtyři stupně míry zátěže:
I. Běžná (zvládnutelné snadno pomocí již osvojených dovedností a návyků).
II. Zvýšená (nové situace a problémy umožňující konstruktivní řešení jsou "kladným podnětem vývoje").
III. Hraniční (vyžadující již mimořádné vypětí, ohrožující imaginativně-emotivní stabilitu a provokující často užití obraných mechanizmů).00
IV. Extrémní (je typem zátěže kterou již jedinec nezvládá a podléhá).

Žádné komentáře:

Okomentovat