Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století
( Herbert  Spencer, John Dewey)
     Herbert Spencer (1820-1903), anglický filozof, sociolog a pedagog vystupoval proti osvojování nepotřebných dovedností. Upozornil na nutnost přizpůsobovat vzdělání hlavně středoškolské mládeže potřebám rozvíjejícího se průmyslu a potřebám současné společnosti. Ve spise Výchova rozumová, mravní a tělesná charakterizoval cíl výchovy jako přípravu pro život.
     Při stanovení výběru učiva pro středoškolské vzdělání vychází z důležitých lidských činností. Jde o činnosti sloužící :
1. přímo k vlastní sebezáchově (vědomosti z anatomie, fyziologie a hygieny)
2. nepřímo k zachování jedince  (dovednost číst, psát a počítat, poznatky                                           
                                                     z hlavních vědních oborů, které se přímo                                                      
                                                     vztahují k profesní činnosti)
3. k zachování rodu - výchova potomstva ( poznatky z fyziologie, psychologie a 
                                                     pedagogiky)
4. k plnění sociálních povinností (studium tzv. přirozené historie, dějin pokroku)
5. k uspokojení citů a tužeb ve volném čase (poznatky o umění).
Žádné komentáře:
Okomentovat