Hlavní směry pedagogiky 20. století – experimentální, existencialistická,
neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická.
                Experimentální peadagogika  
                     Vyšla ze snahy o přesné měření výchovně vzdělávacího procesu. Francouzský představitel
Alfred Binet (1857-1911),  profesor psychologie na pařížské Sorbonně, jako první začal provádět testový výzkum inteligence dětí. Přesně stanovil podmínky provádění testů a jejich vyhodnocování. Později bylo zavedeno vyjadřování stupně inteligence ve formě inteligenčního 
                 kvocientu (IQ), který je dán poměrem věku mentálního k věku chronologickému . Vzorec výpočtu je IQ = (VM/VCH) .100. Později se začalo vedle testů měřících inteligenci používat i didaktických testů, které měřily vědomosti žáků.
                      Experimentální pedagogika se rozšířila hlavně v USA.
                      Dalším významným představitelem experimentální pedagogiky je německý psycholog a     
                 pedagog Ernst Meumann (1862-1915). Uplatňoval experimentální  metodu i v pedagogice,  
                 kterou považoval za užitou psychologii. Systematický přehled experimentální pedagogiky uvádí 
                 ve spise Přednášky k úvodu do experimentální pedagogiky a její  psychologické základy   
                 z roku 1907. Snažil se odhalit zákonitosti fyzického a psychického vývoje dítěte hlavně metodou 
                 sebepozorování (introspekce) dítěte v umělém prostředí psychologické laboratoře.
                
                 Wilhelm August Lay (1862-19826), význačný představitel německé experimentální pedagogiky   
                 zavádí teorii „pedagogiky činu“, která měla nahradit verbální výuku typickou pro školu 19. století. Výchovou se mají vytvářet reakce u dítěte, hlavně reakce pohybové (např. sledování pohybu hlasivek, jazyka a rtů při zpěvu). Ve výuce kladl důraz na činnosti dítěte – kreslení, lepení, rýsování, zpěv, tanec, hra apod.
 
Existencialistická pedagogika  vychází z existencialistické filozofie, která chápe existenci jako jedinou formu bytí, která je námi poznatelná. Nemůžeme ji poznat racionálně rozumem, ale pouze iracionálně přímým prožitkem. Ten nejlépe popíšeme uměleckou formou. Existencialistická filozofie se zaměřuje na jedince, který je soustředěn na sebe sama, člověk je bezmocný, jeho existence je pomíjivá. Člověk je vržen do světa, je bezmocný, nemůže ovlivnit počátek ani konec své existence.
Žádné komentáře:
Okomentovat