1O. PŘIZPŮSOBOVÁNÍ  DOSPÍVAJÍCÍCH vnějším podmínkám (rodina,  partnerské vztahy, škola, volba povolání, činnosti realizované ve volném čase)
                       Uspokojování potřeb organických, psychických i sociálních probíhá  prostřednictvím kontaktů s vnější realitou,  interakce všech faktorů však nebývá vždy optimální. Pro zachování   duševní rovnováhy    je však žádoucí  naplnění psychických potřeb v oblasti všech tří základních  životních aktivit.  Podmínkou  je tedy adaptovanost v oblasti “lásky” (potřeba sociálního kontaktu), “práce” (potřeba výkonu) i “hry” (potřeba regenerace i  seberozvoje). Nemožnost dosažení adekvátní adaptace v některé z uvedených oblastí, vede často i k dočasně zvýšené orientaci na zbývající dvě nebo jen jednu zbývající. Přetrvávání tohoto stavu by však mohlo ohrozit nejen pocit životního štěstí, ale i duševní zdraví.
  I.  Ad “LÁSKA”
 a/  RODINA  je v každém stadiu vývoje   široce a hluboce formujícím  sociálním prostředím. V dospívání dochází zvláště k zůročení dlouhodobých "vkladů", které představuje celková atmosféra rodiny, úroveň  vztahů, sociálních postojů, její  aspirace, podnikavost či kultivovanost ("Dítě otcem dospělého!" Freud).  Dospívání však vyžaduje novou kvalitu vztahů, jinak dochází k neustálým konfliktům s “nezávislými a samostatnými” dospívajícími. Pociťují jak potřebu povzbuzení a citového zázemí “chápajících opor”, tak  i soukromí - spočívajícího nejen ve vymezení vlastního “teritoria”, ale  i respektu  potřeby  izolace.  Největším uměním dobrého výchovatele  je vycítit co je kdy třeba.  Neudrží-li si rodič dobrý emocionální kontakt a důvěru dospívajícího, pak si bude  intenzivně vyhledávat  kontakty mimo rodinu. Svou roli pak mohou hrát i různé “idoly”.
                 b/  VRSTEVNÍCI  představují na počátku  dospívání také nezastupitelný faktor vývoje.  Skupiny vrstevníků  nemají předem určené  role  (jako v rodině), všichni jsou  zpočátku v rovnopránvém postavení  a záleží  jen na nich jaké získají hodnocení druhých a jakou si vydobudou pozici  ve skupinové  hierarchii.    Referenční skupina  je “cvičným polem společenských  dovedností”. Učí se v ní  toleranci i  kritice,  sebeprosazování, ale i kompromisům, jsou tam bezprostředně zažívány důsledky  souhlasu i nesouhlasu atp.  Vrstevnické skupiny  někdy  nutí   své členy nejen k respektu  společných hodnot, norem a cílů, ale i širší  konformitě, týkající se např.  i   vnějších “znaků příslušnosti” atp.  Vůči námitkám rodičů jen  namítají: "Dělají to všichni. Jak bych vypadal před kluky." atp. V “partách” je  důležitá “osobnost vedoucího”, obzvlášť nebezpečné je, jde-li  o člověka se “zločineckými sklony”.    
 Při své relativní nezralosti  uplatňují dospívající   při hodnocení  druhých zpočátku  spíše povrchní  hlediska,  preferují hlavně interakční vlastnosti (sociální inteligenci) oproti skutečným  schopnostem, znalostem či charakteru, které ještě nedovedou posoudit. U vrstevníků upřednostňují nejčastěji  kromě  vzhledu zvláště  extravertovanost, iniciativu, humor, asertivitu - a odmítají introvertované, ústupné a nejisté. U dospělých přijímají pozitivně  přímočarost, otevřenost, férovost a spíše snesou  afekty - než přetvářku, nadřazování se, přehlížení  a výrazové stereotypy.   Postupně ale dospívají k větší  empatii, diferencovanosti  a adekvátnosti kriterií při hodnocení  kompetentnosti druhých.
 c/ PARTNERSKÉ VZTAHY  prodělávají v dospívání také svůj vývoj.  Zpočátku  se jen vzájemně pozorují a první  kontakty pubescentů  mají jen přátelský charakter, který bývá “školou empatie”.  Masturbace pouze manifestuje zralost genitálních zón. Touha je   podněcována  také kulturními vzory.  K důvěrným dotykům  dochází průměrně v období mezi 15 - 18 lety a první styk v 18 letech přiznává 1/3 hochů a 1/6 dívek. Přirozeným blokem je  psychická a konomická nezralost. První lásky optimálně podněcují sebezdokonalování celé osobnosti.  Láska je potřebou biologickou, sociální i seberealizace, na nejvyšší úrovni je ale přijímána jako významná životní hodnota.
Žádné komentáře:
Okomentovat