Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Reformní pokusy v české pedagogice

Reformní pokusy v české pedagogice

a) Individuální pokusy

Josef Úlehla (1852-1933) byl propagátorem volné svobodné výchovy. Pracoval na pokusné škole ve Vídni, která byla nazvána Radovánky. Název měl vystihnout to, že výuka zde probíhá v pohodě a radosti byla. Tato škola byla organizována jako volná škola. Výuka zde byla bez rozvrhu, bez učebního plánu, bez osnov. Základem byla osobní zkušenost žáka, pozorování, experiment. Na výuce a výchově se podíleli i starší žáci. Maximálně se využívalo spolupráce učitelů s rodiči.

Josef Bartoň (1865-1945) řídil od r. 1910 v Brně-Husovicích školu, která nesla název Domov lásky a radosti. Byla to dívčí měšťanská škola. Důraz kladl na mravní výchovu. Důležitým prostředkem výchovy byla žákovská samospráva.Výuku opíral o důvěru, cit a přirozenou autoritu.

Ferdinand Krch(1883-1973),Ladislav Havránek(1884-1961)a Ladislav Švarc(1883-1974), vedli v Krnsku u Mladé Boleslavi umělecky zaměřenou školu (literární, výtvarná výchova) nazvanou Dům dětství. Původně zde byla vybudována ozdravovna (1919), později ústav pro sirotky po legionářích. Šlo vlastně o výchovu dětí v ústavu.
Učitelé se opírali o myšlenky Tolstého volné školy a Rousseauovy přirozené výchovy. Snažili se o posilování individuality dítěte. Děti byly vedeny i k fyzické práci. Hlavní metodou výuky byla hra, která měla pomáhat v rozvoji aktivity žáků. Základem mravní výchovy byl příklad učitelů. Využívalo se i působení prostřednictvím krásy prostředí.

Na principech svobody, volnosti a samostatnosti byla založena i Volná škola práce v Kladně. Učitelé, jako byli např. Čeněk Janout (1885-1965), František Náprstek (1877-1955)a Jan Hostáň (1898-1982) zde chtěli vybudovat školu nového typu, která by byla protikladem strnulé školy z dob Rakousko-Uherska.
Šlo o koedukovanou (společná výuka chlapců i dívek), pracovně zaměřenou školu
s prvky tolstojovské volné školy. Nebyl rozvrh hodin, žáci mohli přicházet a odcházet, kdy chtěli. Velký důraz se kladl na pracovní výchovu. Žáci i učitelé pracovali v dílnách, za pomoci rodičů zvelebovali školu i její okolí. Na pozemku pěstovali rostliny, chovali malá zvířata. Konaly se exkurze do továren, dílen, obchodů, aby žáci co nejlépe poznali různá pracoviště. Pozornost byla věnována tělesné výchově. Škola se starala o zdraví žáků. Konaly se zde pravidelné lékařské prohlídky žáků a prázdninové pobyty v přírodě. Nezapomínalo se ani na lázeňskou péči. Pořádala se divadelní, taneční a pěvecká vystoupení žáků.

Žádné komentáře:

Okomentovat