Kamenivo jako druhotná surovina o jedné, třech nebo více velikostech se získává drcením v mobilních nebo stacionárních drtičích. Výhodné je umístění takovéhoto zařízení v místě, kde je výskyt velkého množství potřebných odpadů ( cena za dopravu může být limitující ), není v blízkosti bytové zástavby ( hlučnost, prašnost ), ani v průmyslové zóně. Získaná druhotná surovina – kamenivo se většinou používá v silničním stavitelství. Zdrojem velkého objemu kameniva je rekonstrukce železnic, z toho vyplývá i potřeba nového kameniva. Jedná se jednak o investiční akce, týkající se celé rekonstrukce železničního svršku, nebo novostaveb kolejí a jednak o udržovací práce na stávajících kolejích a výhybkách.
Recyklace kameniva, resp. regenerace vyzískaného materiálu, díky novým drážním předpisům, našla uplatnění především v konstrukci železničního svršku a spodku. Vlastnímu recyklačnímu procesu předchází podrobné zmapování stávajícího štěrkového lože uvažovaného pro recyklaci. Kromě petrografických vlastností je nutné zhodnotit rozsah ekologického znečištění a množství štěrku vhodného k regeneraci, recyklaci. Kamenivo vytěžené z kolejového lože vykazuje zpravidla vykazuje požadované mechanicko-fyzikální vlastnosti, pouze ostrohrannost a zrnitostní složení jsou dlouhodobým provozem narušeny. Předrcením a tříděním starých směsí přírodních materiálů získaných při odtěžování podloží, se získávají vysoce kvalitní materiály, které se okamžitě mohou použít do konstrukčních vrstev tělesa železničního spodku a kolejového lože.
Výstupem z recyklace jsou následující frakce:
0 – 20 mm podsítné z předtřídění
0 – 32 mm štěrkodrtě
32 – 63 mm železniční štěrk
nad 63 mm nadsítné
Kontaminované kamenivo
Kontaminované kamenivo se nachází především na železničních tratích ČD, kontaminace je převážně ropnými látkami. Kontaminace lze s úspěchem vyčistit např. biodegradací. Největší znečištění vykazuje frakce 0 – 20 mm. Recyklace kolejového lože je nutné začlenit do technologie modernizace železničních tratí. Základní myšlenka recyklace vychází z opakovaného použití materiálu v konstrukci spodní stavby železničních tratí. Recyklace materiálu kolejového lože je proces, který zpracovává tento matriál získaný v rámci opravných, rekonstrukčních a modernizačních prací na konstrukci kolejového lože. Kvalitativní požadavky a diagnostika materiálu kolejového lože, které podléhá procesu provozu lze rozdělit následovně:
- statické a dynamické dopravní zatížení
- klimatické zatížení
- některé opravy a činnosti na železničním svršku
- ostatní provozní zatížení.
Částečné eliminování negativních jevů ve vztahu železniční kamenivo a životní prostředí řeší analýza kvality kolejového lůžka. Materiál aplikovaný do konstrukční vrstvy kolejového lůžka podléhá platným legislativním požadavkům. Základní technické požadavky na konstrukci a druhy výrobků pro konstrukci kolejového lůžka jsou:
- Společné technické požadavky ( otloukavost, drtivost v rázu, nasákavost, trvanlivost, odolnost proti mrazu, zrnitost, tvar zrn, odplavitelné částice, cizorodé částice),
- Specifické technické požadavky ( přítomnost vápenců a dolomitů, břidličnaté částice, zaoblenost hran, sklovitá a zpěněná zrna).
Pro zhodnocení kontaminovaného kameniva kolejového lože se používá následující postup:
a) lokalizace znečištění
b) odtěžení
c) separace jemných frakcí v kontaminovaném materiálu
d) sledování kvality
Obsah materiálu kolejového lože se ve fázi procesu recyklace variantně člení do třech kvalitativních úrovní, které zabezpečují oběh matriálu bez recyklace nebo oběh materiálu s částečnou, případně úplnou recyklací.
Žádné komentáře:
Okomentovat