Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Koperníkovský obrat

Podle Kanta by bylo lepší udělat tzv. „koperníkovský obrat„, tj. něco za něco vyměním, v tomto případě subjekt za objekt. Koperník vyměnil, otočil tezi, že Slunce obíhá okolo Země na její opak, tedy že Země obíhá kolem Slunce, proto tedy „koperníkovský obrat„. Jím se nazývají radikální obraty, které obrátí dosavadní teze.

Všichni filosofové před Kantem začínali od objektu, předmětem jejich filosofie byl vnější předmět, objekt nebo idea. Právě v objektu začínala jejich filosofie. Kant říká, že filosofie může vyjít od objektu, od popsání, nebo od subjektu.

Kant nabádá, abychom nezačínali poznání objektem, ale subjektem. „Prozkoumejme subjekt.„ Po zkoumání subjektu nalezneme vše potřebné, co poznáme o objektu. Až se budeme divit, co vše se o objektu ze subjektu dovíme. Tato část je považována za jednu z nejdůležitějších v jeho filosofii.

Subjekt = rozum

V rozumu najdeme vše podstatné, co potřebujeme vědět. Proto začal Kant prozkoumávat racionalitu.

Stanovil si dva cíle:

1. Zdůvodnit pravdivost (platnost) vědeckého poznání.
2. Nalézt kritéria pro morální chování člověka.

Toto se vydává nalézt v subjektu dříve, než začne zkoumat objekt. Oboje zde nalézá a vytváří tak na základě rozboru lidské racionality dvě stránky lidské racionality. Subjekt chápe ze dvou hledisek:
jako rozum poznávající, kterým se zabývá gnoseologie
a jako rozum jednající, kterým se zabývá jeho etika


Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
25. Renesanční filozofie
RENESANČNÍ FILOZOFIE
11a Hlavní představitelé humanistické a renesanční filosofie; reformace, nauka o státu, nauka o idolech
Renesance a humanismus (14. – 16.století)
Renesanční „přírodní“ filosofie
GALILEO GALILEI (1564 - 1642)
10a Rozvoj evropské filosofie v období humanismu a renesance
10b Humanismus a renesance ve světě a u nás
Naturalismus - přírodní filozofie
Francis Bacon (1561 – 1626)
THOMAS MOORE
21. Křesťanská a renesanční filosofie
1. Pedagogický systém a dílo J. A. Komenského. A)
Orbis pictus- uvádí obrázky různých tělocvičných činností s popisem. B)
Komenský pochopil důležitost tělesné výchovy pro rozvoj člověka jako nejvhodnější formu stanovil hru. C)
Didaktické principy jako podmínka účinnosti výuky. D)
Články na hledaný výraz "Filosofie období renesance" naleznete na bezuceni.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat