Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Dělení filosofických disciplín

Dělení filosofických disciplín

ONTOLOGIE = metafyzika je nauka o bytí. Tážeme se na to, co kolem nás existuje, jakou má svět povahu, co to znamená „být„. Lidé se dívají na svět prakticky a vědecky. Předpokládají, že věci existují. Nezabývají se, co je příčinou bytí, co to je.

GNOSEOLOGIE = noetika je filosofická teorie poznání. Tážeme se na to jak poznáváme, jak je vůbec možné něco poznat, co je poznání.
Skutečnost – svět je jaký je. Zkušenost – jak se nám jeví.

FILOSOFICKÁ ANTROPOLOGIE je nauka o člověku. Cíle filosofické antropologie jsou řečeny Gauguinovými slovy: Kdo jsi, odkud jsi a kam kráčíš?

Kritičnost

Kritičnost je filosofická metoda. Je to metodický postup, kterým by měl filosof prozkoumat své závěry i svá zkoumání, jít až na dno problému.

skepse = pochybování. Antičtí skeptikové: Descartes, Comte.

Filosofování

K filosofii se člověk dostává skrze filosofování. Údiv, pochybování, nejistota.

Co je dobro a zlo? Zločin a trest, láska a nenávist, pravda a lež? ... Co je to svět? Je svět? Je svět poznatelný? Jakou podstatu má svět? (ontologie) ... Co jsem Já? Jaký smysl má můj život? Jsem já? (antropologie)

Žádné komentáře:

Okomentovat