51. sensualismus gnoseologický směr v rámci empirismu, který za jediný zdroj poznání uznává prosté smyslové počitky a redukuje následně myšlení na jejich asociativní spojování. Zkušenost zužuje na pouhou smyslovost (počitky a vjemy).
55. iracionalismus od 19. století uplatňované označení postojů, orientací a filosofických směrů, jejichž podstatu tvoří skepse vůči nárokům racionalismu (zvláště vůči možnosti rozumového poznání) a zdůrazňování jiných, zejména duchovních, duševních a citových cest poznání.
58. a priori poznání předem, nezávislé na zkušenosti ve smyslu platnosti i původu, vycházející z rozumové úvahy. A priori = před zkušeností. U Descarta a Leibnize byla přisuzována rozumovým pravdám – vrozeným idejím. Podle Kanta existují čisté pravdy (matematika) a ideje čistého rozumu, nepřístupné zkušenostně. V soudobé noetice je apriorní poznání to, které lze získat jinak než zkušeností.
59. a posteriori poznání pocházející ze zkušenosti. Termín a posteriori byl užíván již ve scholastice, u Kanta jde o empirické poznání, které je nějakým způsobem vázáno na smysly a není tedy nutné a všeobecně platné. V soudobé noetice je aposteriorní poznání to, které lze získat pouze na základě zkušenosti (empirismus)
66. teleologie je učení, podle něhož je veškeré dění v realitě (včetně lidského jednání) určeno nějakým účelem. Tento účel může být věcem či událostem imanentní nebo transcendentní.
68. dialektika filosofická metoda (a současně nauka o této metodě) vyjasňování pojmů, mínění a filosofických stanovisek z hlediska jejich zdůvodnění. Hérakleitos chápal dialektiku jako rozpory, které jsou hnací silou dynamického světa.
Žádné komentáře:
Okomentovat