13) CO JE TO PŘIROZENÉ A CO UMĚLÉ
přírodní= zákonitost, která je přirozená
nutný vztah, který nastane za určitých okolností (viz. Těleso ponořené do kapaliny)
Archimédův a Ohmův zákon
humanitní = uměle vytvořená pravidla a zákony
každý z nás je jedinečnou a neopakovatelnou bytostí – musí respektovat humánní vědy
zvláštnost humánních věd nebude spočívat ve vysvětlování obecných zákonitostí, ale v porozumění jedinečného a neopakovatelného lidského jednání (ne v popisu)
14) SOKRATOVO POJETÍ DOBRA
Sokratova otázka DOBRA pro poznání společnosti důležitá – poznání dobra je rozhodující pro utváření společenských zákonů, poznání musí být zodpovědné, racionálně formulovatelné, nemělo by být proměnlivé
15) PRINCIPY SOCIÁLNÍ ETIKY (OBECNÉ DOBRO, SOLIDARITA, SUBSOLIDARITA)
V etice se často rozlišuje etika individuální a sociální. Jde tu o rozlišení dvou oblastí motivace individuálního svědomí.
O individuální etiku jde tedy, když jsem motivován něčím, co se týká buď mé individuální dokonalosti nebo také blaha individuálního druhého člověka.
„V sociální etice se pak zkoumají povinnosti, které se ukládají člověku pokud má plnit dílčí funkci v nějakém celku vytvořeném pro obecné dobro.
V individuální etice jde tedy vždy individuální cíl individuální osoby; v sociální etice jde vždy o společný cíl, o společné dobro, tedy o něco, co se má uskutečnit ve spolupráci více lidí.
V sociální etice je tedy vždy motivem obecné dobro. Obecné dobro jako sociálně etický cíl, který je sám sobě povinností, může být definováno jako osobní dobro mnoha lidí, pokud o ně lze usilovat pouze společně užitými prostředky.
Sociální motivace tedy usiluje o sociální spravedlnost ve všech oblastech lidského soužití.
Princip solidarity = lidská seberealizace je možná jen tehdy, když lidé v sociální spolupráci pro sebe navzájem vytvářejí možnosti seberealizace. Cílem spolupráce není nikdy společnost jako taková, ale osoba jako sebeúčel.
V tom je důležitý rozdíl mez socialismem a liberalismem.
Liberalismus vychází z individualistické snahy o štěstí a domnívá se, že tato snaha bude tržními mechanismy automaticky převedena do co nejlepšího stavu. Nezná mravní úkol solidarity.
Socialismus má tendenci chápat člověka jako druhovou bytost a chápat společnost jako cíl člověka. Potud nezná osobní princip, poslední sebeúčelnost člověka.
Princip subsidiarity = má jím být řízena organizace obecného dobra
Tento princip pochází od Aristotela
Každá společenská činnost je totiž podle svého pojmu a bytostně subsidiární (subsidium = pomoc, podpora); má členy sociálního útvaru podporovat, nesmí je však nikdy rozbíjet nebo do sebe vstřebávat.
To znamená: Kde je to jen možné má větší společenství podporovat menší v jeho vlastní odpovědnosti a neodnímat mu jeho úlohu. –pro stát z toho vyplývá požadavek co nejrozsáhlejší federalizace. Zdůrazňuje se, že každá vnější svoboda je podřízena obecnému dobru.
Žádné komentáře:
Okomentovat